HaagseMarktNieuw3donderdag 06 oktober 2016 13:29

De ChristenUnie/SGP is ontsteld over alle gebreken die de gerenoveerde Haagse Mart kent, over het gebrekkige tempo waarin deze worden hersteld en vooral over hoe de gemeente omgaat met ondernemers. Na een enquête vorig jaar zomer van deze fractie onder honderd marktondernemers, en vele gesprekken sindsdien, wil de fractie dat het college verder gaat dan alleen maar een ‘sorry’ voor wat er is mis is gegaan. Er moet een reparatieplan komen en een onafhankelijk onderzoek naar de klachten.

Raadslid Pieter Grinwis: “De vernieuwde Haagse Markt draait en de inkomsten beginnen na de renovatie langzaam weer te groeien, maar daar staan onredelijke hoge kosten tegenover. Bovendien zijn er nog erg veel problemen als gevolg van constructiefouten. En hoe de gemeente de afgelopen jaren is omgegaan met een aantal ondernemers, daar lusten de honden geen brood van. Integere en keihard werkende ondernemers stonden mij meer dan eens met tranen in de ogen te woord. Een ‘sorry’ alleen is niet voldoende, een onafhankelijke onderzoek en een flink reparatieplan wel.”

Excuses voor pleur-op-moment

Afgelopen week kwamen een aantal marktondernemers naar het stadhuis om hun beklag te doen over alle misstanden en boden de wethouder een ‘zwartboek’ aan met alle klachten. Pieter Grinwis: “De wethouder werd vervolgens kwaad, vroeg ze retorisch of ze gek geworden waren, verweet de ondernemers dat ze stonden te demonstreren en zei dat ze hun tijd beter moesten gebruiken, bijvoorbeeld  voor promotie. Oftewel in de beste VVD-traditie een keiharde "pleur op" van wethouder Revis naar hardwerkende ondernemers die mede door de handelwijze van de gemeente in problemen zijn gebracht. Daarmee is de wethouder echt een stap te ver gegaan richting deze mensen en zijn hartelijke excuses op zijn plaats.”

Onafhankelijk onderzoek nodig

De ChristenUnie/SGP heeft vorig jaar al voorgesteld een onafhankelijk onderzoek te doen naar de klachten van marktondernemers. Dat onderzoek kwam er deels, maar onafhankelijk was het niet. Pieter Grinwis: “Er ligt nu een eindrapportage Haagse Markt die alleen over vergunningen gaat. Dan heb je dus totaal geen feeling met wat er bij de ondernemers op de Markt speelt. Mijn fractie wil dat Awareness, het onafhankelijke onderzoeksbureau dat eerder een tussentijdse rapportage maakte, nu ook een eindrapportage maakt.”

Klaar voor de winter

Pieter Grinwis: “De Haagse Markt is niet klaar voor de winter. Vorig jaar vlogen bij het eerste herfstbuitje de pannen al van het dak. De vraag is bij welke kraam het dit jaar als eerste mis gaat. Om meer schade te voorkomen, moet er samen met de Stichting Haagse Markt geld van de plank gehaald worden om snel de lang verwachte droogloop te realiseren. Zo blijft het publiek komen en hoeven ondernemers niet afhankelijk te zijn van zonweringen die ze nu gebruiken tegen wind, regen, hagel en sneeuw.”

Pilot koopzondag mislukt

Afgelopen maanden heeft het college een pilot uitgevoerd met drie koopzondagen op de Haagse Markt. De opkomst was zeer laag. Pieter Grinwis: “Ook een groot gedeelte van de ondernemers was afwezig, en ik geef ze groot gelijk. Deze pilot toont aan dat er niet genoeg animo is om de koopzondagen voort te zetten. Ik ga er vanuit dat de gemeente erkent dat dit geen vervolg behoeft en dat de koopzondag voor minstens tien jaar op zolder worden opgeborgen.”

Reacties op 'Revis moet recht doen aan ondernemers Haagse Markt - ChristenUnie/SGP neemt wethouder ‘pleur-op-moment’ jegens ondernemers kwalijk'

Eerdere nieuwsberichten > 2016 > oktober