Waardig oud worden

Oude vrouw in rolstoelwoensdag 23 november 2016 15:24

Meer aandacht voor zingevingsvraag eenzame ouderen

Gisteren presenteerden de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie, Omroep MAX en seniorenorganisaties KBO-PCOB het ‘zilveren stembusakkoord’, waarmee zij pleiten voor een samenleving waarin ouderen een volwaardige plaats hebben. De ChristenUnie/SGP Den Haag sluit zich aan bij dit pleidooi en hoopt dat deze gezamenlijke inspanning ook bijdraagt aan het bestrijden van eenzaamheid onder Haagse ouderen.

We mogen deze zilveren generatie niet in de steek laten. Vonne van Meer zei het al mooi: “Waardeloos leven bestaat niet, maar mensen kunnen zich waardeloos voelen door onverschilligheid en gebrekkige zorg. Dat voorkomen is de opdracht van de hele samenleving.” Het mag volgens raadslid Pieter Grinwis dan ook niet gebeuren dat ouderen eenzaam sterven. “Ik las onlangs over een man die volstrekt eenzaam was overleden en in aanwezigheid van enkel de wijkagent en de wijkverpleegkundige werd begraven. Dat wens je niemand toe.”

De ChristenUnie/SGP waardeert de inspanningen van wethouder Klein voor de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen. Pieter Grinwis: “Dat is echt een prioriteit voor hem en dat is mooi. Dit akkoord is een stimulans om de eenzaamheid onder ouderen met nog meer kracht te bestrijden. Maar natuurlijk is dit een taak voor ons allemaal. Voor ons in de politiek, voor maatschappelijke organisaties en kerken en voor iedere buurvrouw en buurman.”

Zingevingsvraag

Ook fractievertegenwoordiger en woordvoerder op dit thema Bert Jan Urban is enthousiast over het initiatief en doet alvast een aanzet voor een lokale vertaling: “In de Ouderennota besteden we te weinig aandacht aan de waarde van ouderen, bijvoorbeeld als vrijwilliger. Als een eenzame oudere als vrijwilliger aan de slag gaat is dat winst voor de samenleving én voor de oudere zelf, omdat ze zinvol bezig zijn. Ook vanuit vrijwilligersorganisaties wordt dit onderschreven.”

Verder is het voor de ChristenUnie/SGP belangrijk om ook in de zorg voor ouderen aandacht te besteden aan zingeving. Bert Jan Urban: “We zien dat eenzaamheid vaak gepaard gaat met het ontbreken van zingeving en het gevoel te hebben overbodig te zijn. In andere steden zijn er centra voor levensvragen waarin zorgverleners en vrijwilligers worden toegerust om bijstand te geven bij existentiële vragen. In Den Haag mis ik dit nog. Het zou toch mooi zijn als vrijwilligers bij huisbezoeken zijn toegerust om ook in deze behoefte te voorzien?”

Aandacht voor zingeving biedt ook voordelen voor de samenleving meent Urban. “Iedere euro die we in zingevingsnetwerken stoppen, levert ons anderhalve euro op aan besparing op zorgkosten. Maar dat is niet het belangrijkste, het laat onze ouderen zien dat zij van belang zijn voor Den Haag en verbetert aantoonbaar de waardering van het eigen leven.” Tijdens de vergadering van de commissie samenleving over maatschappelijke ondersteuning op 8 december a.s. zal Bert Jan met verdere voorstellen komen voor de lokale vertaling van dit akkoord.

Reacties op 'Waardig oud worden'

Eerdere nieuwsberichten > 2016 > november