Westduinwegmaandag 28 november 2016 18:09

Afgelopen vrijdag was het zo ver: na ruim een jaar te hebben gewacht kwam de Verkeersvisie Scheveningen naar buiten. Goede maatregelen - zoals betere bewegwijzering, het duidelijk aangeven van lege én volle parkeerplaatsen en goede fietsroutes - zijn afgewisseld met minder goede keuzes. De ChristenUnie/SGP-fractie maakt zich zorgen of de Scheveningers zelf wel voldoende baat hebben bij deze visie. Raadslid Pieter Grinwis: "Neem bijvoorbeeld de Westduinweg. Die dreigt nu het kind van de rekening te worden. Terwijl de leefbaarheid rond de Westduinweg nu al enorm onder druk staat, kiest het college ervoor alle verkeersstromen in dit deel van Scheveningen te concentreren op deze toch al overvolle weg.”

Nu al is het een grote opgave om de doorstroming en verkeersveiligheid op de Westduinweg te verbeteren. Het stadsbestuur wil er ook nog eens al het vrachtverkeer voor dit deel van Scheveningen concentreren. En als klap op de vuurpijl lijkt het college nog steeds vast te houden aan het tramtracé over de Westduinweg. De Verkeersvisie was een uitgelezen kans om te kiezen voor het belang van de bewoners aan en rond de Westduinweg. Deze kans heeft het stadsbestuur niet gegrepen. Wel wordt een onafhankelijke integrale verkeersstudie voor de Westduinweg aangekondigd. Wat de ChristenUnie/SGP betreft splitst het college de bewoners van de Westduinweg geen tramtracé in de maag. Pieter Grinwis: “Deze studie moet echt onafhankelijk zijn, zonder dat er de hypotheek van het tramtracé op rust. En verder moet hard doorgewerkt worden aan het oplossen van al lang bestaande knelpunten, zoals de kruising Statenlaan-Westduinweg. Leg snel een rotonde aan en maak van de Van Bergenstraat eenrichtingsverkeer.”

Betaald parkeren: voorkeur bewoners overruled

Daar waar het college nog niet kiest voor een goede oplossing voor de Westduinweg, kiest het wel tegen de zin van de bewoners voor betaald parkeren in Scheveningen Haven en de Geuzenwijk. Pieter Grinwis: “Nog maar kort geleden hebben de bewoners zich in ruime meerderheid uitgesproken tegen de invoering van betaald parkeren in het Havenkwartier en volgde het college deze voorkeur. De inkt van de vorige brief was nog maar net droog, of het college keert al op zijn schreden terug. Op zijn minst had een nieuwe enquête onder de bewoners met een heldere uitleg van de Scheveningse parkeerproblematiek op zijn plaats geweest.”

Zorgen over vaagheid en tempo

Pieter Grinwis: “De Scheveningers en de raad hebben zo lang op deze Verkeersvisie moeten wachten. In dat licht is de visie - ondanks grote waardering voor de inzet van alle betrokkenen - wat teleurstellend. Echte visionaire maatregelen ontbreken. Langetermijnmaatregelen, zoals een ondertunnelde verbinding van Scheveningen Haven met de Noordwestelijke Hoofdroute zijn wat mij betreft te snel van tafel geveegd. Veel vertrouwen stelt wethouder De Bruijn op de fiets, het OV en gedragsverandering. Allemaal prachtig. Alleen komt nog altijd de helft van de bezoekers met de auto naar Scheveningen. Dus zijn er niet alleen langetermijnoplossingen nodig voor uitbreiding van het OV, maar ontkomen we er ook niet aan te investeren in een betere afwikkeling van het autoverkeer. Laten we onze ogen niet sluiten voor de realiteit. Gelukkig staan er wel de nodige concrete kortetermijnmaatregelen genoemd, alleen staat ook bij deze maatregelen te vaak: we starten een onderzoek naar...Al met al biedt de Verkeersvisie Scheveningen 2025 genoeg aanknopingspunten voor een mooi en kritisch debat met de wethouder volgende week. Mijn fractie zal daarbij in ieder geval een aantal concrete aanscherpingen en suggesties inbrengen.”

Reacties op 'Westduinweg: kind van de rekening - Reactie ChristenUnie/SGP op Verkeersvisie Scheveningen'

Eerdere nieuwsberichten > 2016 > november