wordcloudivvluchtelingendinsdag 14 juni 2016 15:50

De Haagse ChristenUnie/SGP-fractie heeft een initiatiefvoorstel gepresenteerd onder de titel "waardig welkom" om statushouders kennis te laten maken met Nederlandse waarden en normen. Daarin doet deze fractie concrete voorstellen om onze gemeenschappelijke kernwaarden over te dragen aan nieuwe Hagenaars. Na een pleidooi van de ChristenUnie/SGP voor waardenoverdracht aan gevluchte nieuwkomers in februari, dat werd omarmd door het Haagse stadsbestuur, komt deze fractie nu met voorstellen hoe de kennismaking met de voor ons samenleven fundamentele waarden vorm en inhoud te geven. Raadslid Pieter Grinwis: "In het lokale vluchtelingendebat ging tot voor kort alle aandacht uit naar het bieden van onderdak, het leren van de taal en het laten participeren van vluchtelingen. Super belangrijk natuurlijk, maar voor een geslaagde integratie is meer nodig. Het is essentieel dat vluchtelingen niet alleen fysiek naar ons land verhuizen, maar ook mentaal. Daarvoor is het kennen en erkennen van onze Nederlandse kernwaarden noodzakelijk."

"In onze stad met zoveel nationaliteiten en verschillen in etniciteit, met zoveel verschillende culturen en religies, zijn gemeenschappelijke waarden en normen - een gemeenschappelijke basis - harder nodig dan ooit. Niet om verschillen tussen elkaar op te heffen, maar juist om met soms pijnlijke verschillen om te kunnen gaan en in vrede en vrijheid te kunnen samenleven." De kernwaarden die in het initiatief van de ChristenUnie/SGP worden benoemd zijn gelijkwaardigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, naastenliefde en tolerantie.

Waardenlessen, musea en debat

De fractie komt met drie concrete voorstellen. Het eerste voorstel is om ProDemos een serie waardenlessen te laten ontwikkelen voor Haagse statushouders. Om praktische redenen kunnen deze lessen het beste gekoppeld worden aan de taallessen die nagenoeg iedere statushouder volgt. Deze lessenserie wordt afgerond met het ondertekenen van een waarden- en participatieverklaring.

Het tweede voorstel is om statushouders kennis te laten maken met de Nederlandse waarden en Haagse geschiedenis in de praktijk. Pieter Grinwis: "In Den Haag wordt iedere statushouder verbonden aan een maatje. Wat ligt meer voor de hand dan statushouders met behulp van hun maatje nader kennis te laten maken met Den Haag, zijn geschiedenis en onze waarden." Het concrete voorstel is om vouchers te geven aan de statushouder en zijn of haar maatje om bijvoorbeeld Madurodam, het Haags Historisch Museum, Muzee Scheveningen, het Gemeentemuseum en/of ProDemos/het Binnenhof te bezoeken. Deze organisaties reageerden enorm enthousiast op dit idee van de ChristenUnie/SGP en willen hier graag aan meewerken.

Het derde voorstel is om het morele debat aan te zwengelen door stadsgesprekken te organiseren over onze gemeenschappelijke kernwaarden. Het Haagse stadsbestuur organiseert over tal van onderwerpen stadsgesprekken. Het gesprek over dat wat ons samenbindt mag daarbij niet ontbreken. De komst en integratie van zo veel nieuwkomers en de grote betrokkenheid van velen hierbij is een uitgelezen kans om het debat te voeren over de essentiële voorwaarden om in vrede samen te leven. Deze stadsgesprekken voor oude en nieuwe bewoners zouden perfect kunnen worden georganiseerd in het kader van het vredesfeest - het Just Peace Festival - dat we ieder jaar in september in Den Haag vieren.

Pieter Grinwis: "Mijn fractie doet deze voorstellen natuurlijk in het besef dat een cursus van ProDemos of een bezoek aan Madurodam van statushouders nog geen democratische modelburgers maakt die onze kernwaarden soepel omarmen. Maar net zoals we bij huisvesting, taal en werk alles op alles zetten om de integratie van nieuwkomers te laten slagen, zo hebben we dat ook te doen bij het overdragen van onze waarden."

TitelBestandsgrootteMIME-type
Initiatiefvoorstel waardig welkom van de ChristenUnie-SGP553,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP doet voorstel tot overdracht gemeenschappelijke kernwaarden aan statushouders'

Eerdere nieuwsberichten > 2016 > juni