Een blog over campagne-ervaringen

bjubzaterdag 01 maart 2014 19:32

Nummer 8 op de kieslijst, Bert Jan Urban, schreef een blog over zijn ervaringen in de campagne.

Onder het motto Dichtbij & Dienstbaar stak de Haagse verkiezingsvloot van ChristenUnie-SGP in januari van wal. Inmiddels stevenen we af op de verkiezingsdag, 19 maart. Ik neem u graag mee in wat persoonlijke campagne-ervaringen.

Na de aftrap mocht ik nog even droog zwemmen en warm draaien, te beginnen op het landelijke verkiezingscongres van de ChristenUnie. De weken erna vond ik nog wat tijd om te lezen. Ik worstelde een stapel verkiezingsprogramma’s door…: iets minder inspirerend, maar goed om het politieke veld nog eens te overzien. Mooie woorden over nabije zorg, fietsvoorzieningen en ruimte voor ontplooiing. Ook woorden die de mijne niet zijn. Woorden van uitsluiting. Zorgtaken die eenzijdig bij de mensen zelf worden neergelegd. Pleidooien voor het inperken van de stadsdelen, waarmee op geld om met bewoners te werken aan de wijk wordt beknibbeld.

En toen het diepe in. Zaaltjes met bewoners, belangengroepen en politieke partijen. Een wijkdebat en fietsersdebat waar ik Pieter Grinwis vergezelde. Goede gelegenheden om te luisteren en mensen te spreken. Wat me opviel? Betrokkenheid! De mensen gaan ervoor, soms primair voor hun eigen belang, vaak ook voor een gezonde, plezierige stad. Ook cynisme! Kritiek op megalomaan denken (Cultuurpaleis), maar vooral zich niet gehoord voelen. De gemeente als onverstoorbare mammoettanker.

Donderdag mijn debuut in het ‘grote wijkdebat Ypenburg’. Actieve bewoners, die wel eens wilden weten wat de politiek betekent voor verkeer, winkelen en wonen in de wijk. Daar sta je dan, met je bagage van inspiratie en kennis, van idealen en een tikkeltje boosheid op andere programma’s. Tegenover bewoners met hún bagage, wensen en frustraties. Van ongrijpbare thema’s (fijnstof) tot tien vierkante meter (een invalideparkeerplaats). In een paar woorden mochten we reageren op stellingen. Dat gaf een kans om ChristenUnie-SGP voor het voetlicht te brengen. Met een enkel woord van boosheid: “we gaan toch niet bezuinigen op de stadsdelen en ons verder terugtrekken in het IJspaleis”. Met een gezonde portie realisme: we moeten roeien met de riemen die de gemeente heeft. En met een stevig dosis idealisme: wij gaan ervoor en met concrete plannen bereiken we meer dan met utopische plaatjes. Een extra parkeerplaats waar het moet, bomen waar het kan. Betaald parkeren als schaarse ruimte verdeeld moet worden, maar niet als het niet nodig is en een parkeerschijf volstaat (winkelcentrum Ypenburg). Nieuwe fietspaden en tegelijk een inhaalslag op onderhoud. Steun voor vrijwilligers die met weinig middelen een wereld van verschil maken; participeren is meer dan werken alleen.

Verkiezingstijd. Een tijd van grote woorden, afrekenen en opnieuw beginnen. Na 19 maart mogen we helemaal het diepe in. Er is een wereld te winnen met een politiek die dichtbij & dienstbaar is, beschermend voor kwetsbaren en ruimte gevend aan talenten in de stad.

Bert Jan Urban

Lijst 13 ChristenUnie-SGP, nr. 8

Reacties op 'Een blog over campagne-ervaringen'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > maart