Verslag werkbezoek Leger des Heils

ldhcusgpvrijdag 07 maart 2014 20:16

In een vergaderzaal aan de St. Barbarastraat, het hoofdkwartier van het Leger des Heils in Den Haag wordt warme koffie, thee en water ingeschonken. Pieter Grinwis (#1 op lijst 13) en Tineke Smith (#2 op lijst 13) zijn te gast. Op het programma staat een presentatie van succesvolle zorgproducten (waaronder “10 voor toekomst”). Vervolgens een lunch door én met cliënten in een Activeringscentrum. En ten slotte een bezoek aan een begeleide wooninstelling voor ex-daklozen die kampen met psychiatrische- en verslavingsproblemen.

Een paar feiten op een rijtje. Mede door de zorg van het Leger des Heils neemt de gemiddelde levensverwachting van dak- en thuislozen toe. Deze verwachting lag drie jaar geleden voor mannen op 47 jaar en op 43 jaar voor vrouwen. Sindsdien kruipt de levensverwachting door verbeterde zorg omhoog. Iets anders. Per 1 januari 2015 moeten meer zorgtaken op gemeentelijk niveau worden opgepakt, maar met een bezuiniging van grosso modo 25%. Thema’s die aanleiding geven tot vragen. Vragen over bijvoorbeeld de rol en de kracht van het Leger des Heils in de transities en welke disciplines er moeten worden losgelaten.

Het programma vordert en ik betrap mezelf op de volgende gedachte: “Misschien dat het maatschappelijk probleem zichzelf oplost als de onderkant van de maatschappij gewoon eens aan de slag gaat. Wordt er niet veel te vaak niet-kunnen gelabeld waar eigenlijk het niet-willen het geval is?” Het Activeringscentrum maakt hier korte metten mee.
Verrassend hoe mensen die door de maatschappij als niet-kunners zijn afgeserveerd hier de handen uit de mouwen steken. Cliënten melden zich voor het loon van € 1,- per uur en doen klusjes waar ze in slagen. Ze komen dagelijks bijeen en vinden zingeving, structuur en eigenwaarde. Velen hebben nog een lange weg te gaan, maar ontvangen hier de ingrediënten voor een hoopvolle toekomst. Het beste halen uit mensen is bij het Leger iets van de lange adem. En ieder mens die binnenkomt is het waard.

Gedurende de dag wordt de kracht van het Leger des Heils mij duidelijk. Kort samengevat: vasthoudend in hun liefdevolle benadering wordt er recht gemaakt wat krom is in mensenlevens. En juist als er weinig meer van iemand over is, gaan ze er voor! In een omgeving waar de zorg onder druk staat en er langer naar de euro wordt gekeken dan de cliënt, blijft het Leger zijn eigen koers varen waarin de mens voorop staat. Er waait een aangename bries door de zorg.

Het treft me. Mogelijk vergt dit wat creativiteit, maar ik zie de parallel met de ChristenUnie-SGP. De partij met een ander, een christelijk geluid in Den Haag. We waaien niet met elke wind mee, zoeken de ander in de ontmoeting en willen echt dichtbij komen. “Dichtbij & Dienstbaar”. Eigenlijk verbaast het me niets. Twee organisaties – zo verschillend als ze zijn – vinden hun bezieling bij diezelfde Ene, openen de ogen voor de mens in nood en delen uit van wat zij ontvangen.

Jan-Bart Bij de Vaate

Reacties op 'Verslag werkbezoek Leger des Heils'