Neem wijkbewoners serieus: geef de wijk een eigen leefbaarheidsbudget

woensdag 12 maart 2014 13:17

Vandaag is het Boomfeestdag in Nederland en Den Haag. Bomen, struiken en ander groen dragen bij aan een leefbare wijk, waar het goed toeven is. De ChristenUnie-SGP lanceert vandaag het idee voor een leefbaarheidsbudget. Lijsttrekker Pieter Grinwis: “Geef de mensen in de wijk een kans om met behulp van een gemeentelijk ‘leefbaarheidsbudget’ het stadsbeeld groener te maken."

De eigen wijk is immers belangrijk voor inwoners: Je koopt er je brood, je kinderen spelen in de speeltuin en gaan er naar school, je laat er je hond uit en je gaat er sporten als je uit je werk komt. Hier ontmoet je je buren, je maakt een praatje, gaat naar een buurthuis of naar het café... kortom je leeft er. En waar je leeft daar wil je dat de zaken goed voor elkaar zijn. Schone straten en winkels om de hoek zijn belangrijk, maar juist ook groene parken, bomen en  goed onderhouden groenvoorziening.

De ChristenUnie-SGP wil dat de burger zich serieus genomen weet door de gemeente, ook als het gaat om (her)beplanting en bomenbeleid of herinrichtings- en/of bouwplannen in de wijk. Grinwis: "Ik vind het ongehoord hoe het Haagse college de massale wens van bewoners aan de Laan van Meerdervoort om de monumentale bomen niet te kappen naast zich neer heeft gelegd."

‘Groen’plannen heeft de partij voor bijvoorbeeld Scheveningen en Haagse Hout. De ChristenUnie-SGP wil het karakter van Scheveningen -Dorp herstellen door nieuwe aanplant van bomen. Scheveningen is rijkelijk omzoomd door groengebieden. In de wijken Duindorp, Havenkwartier, Geuzenwijk en Scheveningen-Dorp is de groenvoorziening echter karig. Beelden uit begin 20e eeuw tonen aan dat met name Scheveningen-Dorp rijkelijk voorzien was van bomen.

Verder vindt de partij dat het groen in de Koekamp, Haagse Bos, Oostduin-Arendsdorp en de Carel Reinierzkade/ Boekweitkamp mede de waarde van de wijk Haagse Hout vormen en dus moet worden gekoesterd.

Reacties op 'Neem wijkbewoners serieus: geef de wijk een eigen leefbaarheidsbudget'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > maart