foto_pieterdonderdag 12 juni 2014 13:19

Vandaag is het coalitieakkoord 'Vertrouwen op Haagse Kracht' gepresenteerd. De ChristenUnie/SGP-fractie is blij dat er een coalitieakkoord is. Hoewel het akkoord lang op zich heeft laten wachten, stemt de inhoud ervan de ChristenUnie/SGP op een heel aantal punten hoopvol. Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Veel voor ons belangrijke punten uit ons verkiezingsprogramma zie ik terug in het akkoord, zoals opknapbeurten van het Oude Centrum en van Scheveningen, behoud van de monumentale bomen aan de Laan van Meerdervoort, extra geld voor thuiszorg, aanpak jeugdwerkloosheid, fiets, onderhoud van de buitenruimte en lastenverlichting voor ondernemers. Maar de financiële dekking van de plannen baart mijn fractie zorgen. Voor ongeveer € 100 miljoen worden de plannen betaald door de reserves van de gemeente te verlagen. Daar ga ik de collegepartijen zeker over bevragen. En dat op voorhand het cultuurpaleis 2.0 niet minder duur wordt, versterkt helaas het beeld dat de financiële onderbouwing het minst solide deel van het akkoord is".

Doubletstraat

De ChristenUnie/SGP is ronduit teleurgesteld dat de collegepartijen niet kiezen voor het afbouwen van de raamprostitutie in Den Haag, maar op z'n best voor het verplaatsen ervan. Voor de ChristenUnie/SGP is de aanpak van mensenhandel en het voorkomen van uitbuiting van vrouwen in de prostitutie topprioriteit. De fractie wil een einde aan de raamprostitutie in Den Haag, om te beginnen in de Doubletstraat, en voor prostituees een uitweg uit hun huidige bestaan met goede uitstapprogramma's. Pieter Grinwis: “In dat licht zijn de voornemens in het akkoord slechts een kleine stap in de goede richting. Voor de leefbaarheid van de wijk voor de bewoners is een grondige opknapbeurt van het Oude Centrum absoluut noodzakelijk. Maar dat hierbij niet helder wordt gekozen voor beëindiging van de raamprostitutie in de Doubletstraat vind ik onbegrijpelijk. De collegepartijen maken zich afhankelijk van een "particulier initiatief" notabene "voor verplaatsing van de raamprostitutie". Het is een kwestie van politieke wil en van voldoende financiële middelen om in ieder geval de raamprostitutie in de Doubletstraat binnen afzienbare tijd te beëindigen. Met de voorgestelde aanpak zal onze stad van vrede en recht voorlopig niet verlost zijn van deze vorm van moderne slavernij." De ChristenUnie/SGP daagt het nieuwe college dan ook uit om meer ambitie aan de dag te leggen bij het beëindigen van de raamprostitutie in de Doubletstraat.

Scheveningen

Dat Scheveningen een opknapbeurt krijgt en dat de plannen voor de veel te hoge hoteltoren en oeververbinding van tafel lijken is positief. Pieter Grinwis: “Ik ben blij dat Scheveningen een prominente plaats inneemt in het akkoord. De scherpe randjes van de plannen voor de haven zijn eraf en dat is mooi, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op of het nieuwe college zich hard gaat maken voor een sterke Scheveningse Haven. De massale woningbouw op het Norfolkterrein lijkt gewoon door te gaan en dat is een bedreiging voor de havengebonden bedrijvigheid. En verder heeft de ChristenUnie/SGP met de VVD gepleit voor het slopen van de vervallen oude pier en het bouwen van een nieuwe wandelpier, maar zo ver gaat het collegeakkoord helaas nog niet. Ik spoor het college aan echt te gaan voor een leefbaar Scheveningen met een sterke haven en een klassieke nieuwe wandelpier."

Uw zorg is onze zorg

Goed nieuws is dat de collegepartijen fors investeren in goede zorg. Daarmee moet het lukken om de rijksbezuinigingen in Den Haag zacht te laten landen. De ChristenUnie/SGP vindt het hierbij belangrijk dat er niet alleen aandacht is voor de thuiszorg, maar ook voor zinvolle dagbesteding. Daar is het collegeakkoord nog mistig over en bij het debat over het collegeakkoord zal de ChristenUnie/SGP erop inzetten dat deze mist wordt opgeklaard.

Constructief

Pieter Grinwis: "Het collegeakkoord biedt de ChristenUnie/SGP voldoende aanknopingspunten om het nieuwe college constructief tegemoet te kunnen treden. Het komt er nu op aan de afspraken voortvarend uit te voeren en daarbij samen met bewoners en met de gehele gemeenteraad op te trekken. Er zijn door de collegepartijen de achterliggende maanden mooie woorden gesproken over een "nieuwe bestuurscultuur". Nu krijgt het college de kans om in deze in de praktijk te brengen. Ik zie uit naar een goede samenwerking met het nieuwe college".

Reacties op 'Goede investeringen, gemakzuchtige financiering ChristenUnie/SGP betreurt dat raamprostitutie niet wordt afgebouwd'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > juni