ChristenUnie/SGP wil weerzinwekkende pro-ISIS demonstratie voorkomen

woensdag 18 juni 2014 12:52

De ChristenUnie/SGP vindt het onverteerbaar dat er aanstaande vrijdag een pro-ISIS demonstratie zou gaan plaatsvinden in Den Haag, notabene op de stoep bij de ambassade van Irak. ISIS is een terroristische organisatie van het ergste soort. Met een pro-ISIS demonstratie wordt geweld verheerlijkt. Reden genoeg volgens de ChristenUnie/SGP-fractie voor de burgemeester om de demonstratie te verbieden. Daar zal raadslid Pieter Grinwis burgemeester Van Aartsen morgen op bevragen.

Naast de wettelijke gronden die zien op het aanzetten tot en verheerlijken van haat en geweld, die reden vormen om de demonstratie te verbieden, heeft de ChristenUnie/SGP nog een aantal redenen om zeer kritisch te zijn over deze demonstratie. Raadslid Pieter Grinwis: "De organisatoren misbruiken de vrijheid van meningsuiting en van demonstratie om die vrijheid vervolgens om zeep te helpen. Het is naïef om alleen maar vrijheid te geven zonder deze waar nodig te beschermen. En hier is het nodig een streep te trekken.

Bovendien moet de symbolische werking van deze demonstratie niet worden onderschat. Het is toch ongekend als in de internationale stad van vrede en recht met de zwarte ISIS-vlag gezwaaid gaat worden. Deze demonstratie is een provocatie van jewelste. Voor de ambassadeur van Irak, voor de inwoners van Den Haag en Nederland, voor het vrije Westen."

Reacties op 'ChristenUnie/SGP wil weerzinwekkende pro-ISIS demonstratie voorkomen'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > juni