vrijdag 28 november 2014 18:30

Tijdens het debat over de uitvoering van de Participatiewet in Den Haag heeft de ChristenUnie/SGP een punt gemaakt van de financiële problemen die in 2015 gaan ontstaan in de bijstand. Door een nieuw landelijk verdeelmodel krijgt Den Haag te maken met een structurele tegenvaller van € 27 miljoen. Raadslid Pieter Grinwis: “Er is de afgelopen weken een ware financiële soap ontstaan met elkaar tegensprekende wethouders. Om daar een einde aan te maken heb ik een motie ingediend die het college oproept dit financiële probleem deugdelijk op te lossen, zonder nog een keer een greep in de reserves te doen.”

Baldewsingh haalt bakzeil

In het coalitieakkoord is afgesproken veel uitgaven te betalen uit de reserves die de gemeente Den Haag heeft. Daardoor is er nauwelijks ruimte meer om nieuwe tegenvallers op te vangen. Nu de eerste zeer forse tegenvaller zich aandient, is de coalitie in last. Politieke verschillen die in het coalitieakkoord met behulp van de reserves nog waren afgekocht, steken gelijk de kop op. Wethouder Baldewsingh (PvdA) wees de afgelopen weken herhaaldelijk naar de resterende reserves als oplossing voor de tegenvaller, ondanks het feit dat wethouder De Bruijn (D66) van financiën tijdens de begrotingsbehandeling duidelijk stelde dat "een structureel financieel probleem structureel moet worden opgelost."

Grinwis: "Onder de druk van de motie om bij de voorjaarsnota in 2015 met een deugdelijke financiële oplossing te komen, haalde Baldewsingh tijdens het debat over de Participatiewet bakzeil en gaf hij toe dat als het probleem structureel van aard is - en dat is het - het ook structureel moet worden opgelost en niet ten koste van de reserves. Hoewel Baldewsingh zich inspant voor een voor Den Haag gunstiger verdeelmodel, is nu al duidelijk dat deze tegenvaller er toe leidt dat het college de ambities uit het coalitieakkoord zal moeten bijstellen."

Den Haag heeft sociale ondernemers nodig

De ChristenUnie/SGP heeft zich bij het debat over de Participatiewet hard gemaakt voor sociaal ondernemerschap in Den Haag. De fractie vroeg de wethouder om met een verkennende notitie ‘Sociaal Ondernemerschap’ te komen en hoe deze sector versterkt kan worden. Door bijvoorbeeld een socialer inkoop- en aanbestedingsbeleid kan ook de gemeente Den Haag daar zelf een bijdrage aan leveren.

Met de komst van de Participatiewet wordt de rol van sociale ondernemingen alleen maar belangrijker. Raadslid Pieter Grinwis: “Sociale ondernemingen als Nelis in de wijk en Wilkohaag zijn van groot belang voor de begeleiding van jongeren met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.” Daarnaast riep de partij met een breed gesteunde motie het college op om duidelijkheid te scheppen met betrekking tot leerwerkprojecten. Er zijn namelijk grote verschillen in de subsidiëring van leerwerkprojecten. “We willen graag meer inzicht in de toekenningscriteria van deze subsidies leerwerkprojectsubsidies.”

Reacties op 'ChristenUnie/SGP legt vinger op zere coalitieplek - Bij debat participatiewet zet CU/SGP in op sociaal ondernemerschap'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > november