"Niet alleen onze taal leren, ook onze waarden"

refugeentrepreneurvrijdag 19 februari 2016 12:46

ChristenUnie/SGP ziet rol voor ProDemos in bijbrengen kernwaarden aan vluchtelingen

Donderdagavond voerde de Commissie Ruimte van de Haagse gemeenteraad een debat over de huisvesting van vluchtelingen met een status. De ChristenUnie/SGP benadrukte tijdens dat overleg dat niet alleen alles op alles moet worden gezet om statushouders die in Den Haag komen wonen snel onze taal te leren spreken, onderdak voor hen te vinden en ze te stimuleren de handen uit de mouwen te steken, maar ook te zorgen dat ze onze westerse, onze joods-christelijke waarden leren kennen en erkennen. Het Haagse stadsbestuur heeft dit cruciale aspect van integratie tot nu toe links laten liggen. De ChristenUnie/SGP deed daarom de suggestie om aan de taalcursus die iedere statushouder moet volgen een kernwaardenmodule te koppelen, die ProDemos zou kunnen verzorgen. Wethouder Wijsmuller zegde toe met de suggestie van de ChristenUnie/SGP aan de slag te gaan.

Niet alleen fysiek, ook mentaal verhuizen

Raadslid Pieter Grinwis: "Mijn fractie heeft waardering voor de inzet van het Haagse stadsbestuur voor taallessen, participatie, innovatieve en kleinschalige huisvesting voor statushouders, inclusief het omarmen door het college van het door de ChristenUnie/SGP ingebrachte concept van co-housing, voor het samenwerken met bewoners en maatschappelijke organisaties, zoals Vluchtelingenwerk en het Leger des Heils. Maar het besef dat goede integratie van vluchtelingen niet kan zonder onze kernwaarden over te dragen aan nieuwe Hagenaars, dat miste ik tot nu toe bij het college.

De mensen die naar ons land zijn gekomen en een status hebben gekregen, zijn oorlog en onderdrukking ontvlucht. Op zoek naar veiligheid. En natuurlijk naar toekomst. Maar dat maakt deze vluchtelingen nog niet allemaal vrijheidslievende mensen, nog geen democraten, geen mensen die staan voor de vrijheid van godsdienst, van meningsuiting, voor de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Integendeel, met de nieuwe stroom aan vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en andere landen uit het nabije oosten en noordelijk Afrika komt veelal een cultuur van onvrijheid mee, met homofobe ideeën, met de opvatting dat vrouwen en mannen ongelijkwaardig zijn, met Jodenhaat. Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. Kortgezegd, je kunt wel fysiek vanuit Syrië en Eritrea naar het Westen, naar Den Haag verhuizen, maar dat betekent nog niet dat je ook mentaal verhuisd bent. Daarom, net zo belangrijk als het leren van onze taal, is het leren van onze waarden. Mores leren zogezegd.

Wij zijn namelijk trots op onze door christelijke waarden gestempelde cultuur. Op onze vrijheden, zoals de vrijheid van godsdienst, geboren in de onafhankelijkheidsstrijd tegen Spanje, onder aanvoering van Willem van Oranje, waar standbeelden op het Plein en aan het Noordeinde nog zichtbaar aan herinneren. Iedere nieuwe Hagenaar, en zeker als je uit een andere cultuur komt, moet deze waarden en deze geschiedenis toch leren kennen en erkennen?"

Eindige spankracht

Pieter Grinwis: "We vangen geen vluchtelingen op om er beter van te worden, maar vanuit medemenselijkheid. Tegelijk geldt dat de spankracht van Den Haag niet oneindig is. Naast het feit dat er veel werklozen - ongeveer 43.000 - en bijstandsgerechtigden - ongeveer 23.000 - zijn die aan de slag moeten, kent Den Haag ook de nodige andere grootstedelijke problematiek, waaronder toenemende multi-etnische spanningen, zoals tussen Turken en Koeren. Ook de noodzaak om Joodse instellingen in onze stad te beveiligen kan hierbij niet ongenoemd blijven.” Als treurige illustratie bij de door Pieter Grinwis tijdens het debat benoemde spanningen, werden op donderdagavond nog geen uur later door een groep onverlaten de ramen bij een Koerdisch centrum aan de Radarstraat ingegooid.

De gehele bijdrage aan het debat kunt u vinden in de bijlage.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160218 Bijdrage CU-SGP aan debat over huisvesting statushouders121,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op '"Niet alleen onze taal leren, ook onze waarden"'

Eerdere nieuwsberichten > 2016 > februari