Maatjesprojecten mogen niet ten onder gaan aan eigen succes

cu-sgp-vierkantmaandag 29 augustus 2016

Steeds vaker doen mensen met een beperking of andere problemen een beroep op maatjes, ook wel buddy’s genoemd. Met deze stijging dreigt het werk aan zijn eigen succes ten onder te gaan: de grote stijging kan niet meer het hoofd worden geboden. Raadslid Pieter Grinwis: “Organisaties als Buddy Netwerk hebben een beperkte gemeentelijke financiering om vrijwilligers te begeleiden. Door de grote vraag naar maatjes is het maximum bereikt, waardoor mensen onnodig op een wachtlijst staan. Als we iets meer middelen beschikbaar stellen, kunnen nog meer mensen geholpen worden. En we voorkomen dat zwaardere zorg voor hen nodig is.”

Daarnaast loopt bijvoorbeeld Reakt Vriendendienst er tegen aan dat steeds meer zorgtaken op het bordje van de vrijwilligers komen. Pieter Grinwis: “Door bezuinigingen in de zorg worden bepaalde werkzaamheden niet meer uitgevoerd door de reguliere zorg. Deze taken komen er voor de maatjes bij. Voorheen boden ze vooral sociale zorg, maar tegenwoordig doen deze vrijwilligers dus ook steeds meer aan praktische hulp zoals boodschappen doen.” De ChristenUnie/SGP wil dat vanuit de gemeente hiervoor voldoende ondersteuning wordt geboden en vraagt daarom het college in overleg te treden met de genoemde organisaties om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Download hieronder de gestelde schriftelijke vragen.

Schriftelijke vragen over Maatjes197,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Maatjesprojecten mogen niet ten onder gaan aan eigen succes'

Eerdere nieuwsberichten > 2016