Plan van aanpak lerarentekort

kerelsvoordeklasdonderdag 27 oktober 2016

De wethouder komt op verzoek van het CDA en de ChristenUnie/SGP met een plan van aanpak om het groeiend tekort aan leraren op scholen in Den Haag aan te pakken. In september stelde het CDA schriftelijke vragen een het college waaruit bleek dat het lerarentekort een groot probleem in onze stad gaat worden. Eerder daagde de ChristenUnie/SGP de wethouder al uit om, naar analogie van de Rotterdamse leraren-cao die daar op initiatief van ChristenUnie/SGP en CDA is ingevoerd, met een Haagse variant te komen.

Het CDA en de ChristenUnie/SGP waren zeer teleurgesteld dat in de begroting, de plannen van het stadsbestuur voor 2017, helemaal geen beleid werd gepresenteerd om iets te doen aan het lerarentekort. Zowel CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster als fractievertegenwoordiger Bert Jan Urban van de ChristenUnie/SGP vroegen de wethouder tijdens het debat over de begroting om op korte termijn een plan van aanpak te maken en aan de gemeenteraad voor te leggen. “Wij vinden het probleem dermate ernstig dat wij willen dat de wethouder daar nu al een uitgebreid plan van aanpak voor maakt. We zien nu al dat er klassen worden samengevoegd, klassen groter worden en steeds vaker onbevoegde leraren voor de klas staan. Wij willen dat de Haagse wethouder net als andere gemeenten maatregelen neemt om het lerarentekort, dat volgens de voorspelling alleen maar veel groter gaat worden de komende jaren, tegen te gaan”, aldus Koster en Urban.  De wethouder beloofde een plan van aanpak te maken om het lerarentekort in Den Haag te bestrijden. Op verzoek van de ChristenUnie/SGP wordt hierbij ook de inzet voor meer kerels voor de klas bij betrokken, waarvoor de fractie eerder een motie indiende.

Reacties op 'Plan van aanpak lerarentekort'

Eerdere nieuwsberichten > 2016