Ruimte voor migrantenkerk en monumentstatus voor Jeruzalemkerk

jeruzalemkerkdonderdag 12 januari 2017

Donderdagmiddag sprak de commissie Ruimte van de Haagse Gemeenteraad over kerkgebouwen die gesloten worden en ruimte voor migrantenkerken. Helaas worden de laatste jaren veel kerkgebouwen gesloten en verkocht als gevolg van het krimpen van veel kerken in Den Haag. Raadslid Pieter Grinwis: “Eén van die kerken is de Jeruzalemkerk op het Pomonaplein in de Vruchtenbuurt, die samen met de omliggende woningen een prachtig geheel vormt. Ik ben blij dat het college, net als de buurtbewoners, dit kerkgebouw wil behouden. De beste methode hiervoor is om van het gebouw een gemeentelijk monument te maken.” Wethouder Wijsmuller zegde toe te gaan kijken hoe de Jeruzalemkerk beter beschermd kan worden, waarbij hij liet doorschemeren welwillend tegenover een monumentenstatus te staan.

Maar niet alleen de Jeruzalemkerk is van historische waarde. De ChristenUnie/SGP vindt dat kerken en kerkgebouwen onderdeel zijn van ons cultuurhistorisch erfgoed. Pieter Grinwis: “In een stad met zoveel prachtige kerkgebouwen, waarvan een aantal helaas ook de deuren moet sluiten, is een heldere visie nodig op welke van die kerkgebouwen behouden moeten blijven. Daarom ben ik blij dat de wethouder mijn fractie heeft toegezegd met zo’n visie op de kerkgebouwen te komen die (mogelijk) onttrokken worden aan de eredienst. Bovenal hoop ik natuurlijk dat er veel levendige kerkgemeenschappen in onze stad blijven en dat de waarde van wat er ín de kerken gebeurt steeds meer gaat leven in Den Haag.”

Migrantenkerken

Er zijn veel migrantenkerken in Den Haag. Dit zijn gemeenschappen met een enorme maatschappelijke meerwaarde voor de stad, maar ze missen vaak ook de organisatorische en financiële draagkracht om een kerkgebouw te kopen. De gemeente kan deze gemeenschappen faciliteren in het zoeken van een goede en betaalbare ruimte. Pieter Grinwis: “We kunnen ze helpen door verschillende kerken, maatschappelijke instellingen en woningcorporaties om tafel te krijgen om de mogelijkheden voor een kerkverzamelgebouw te onderzoeken. Een kleine moeite waarmee we recht doen aan de meerwaarde die deze kerken hebben voor de stad. Ik ben blij dat de wethouder toezegde deze handschoen op te pakken.”

Reacties op 'Ruimte voor migrantenkerk en monumentstatus voor Jeruzalemkerk'

Eerdere nieuwsberichten > 2017