waardig welkomvrijdag 17 februari 2017

Het voorstel ‘Waardig welkom’ van de ChristenUnie/SGP om de overdracht van Nederlandse waarden nadrukkelijker terug te laten komen in de inburgering is donderdag door de gemeenteraad in Den Haag met een ruime meerderheid aangenomen. Pieter Grinwis is blij met dit resultaat. “Mijn fractie heeft zich het afgelopen jaar hard gemaakt om waardenoverdracht een volwaardig onderdeel te maken van de Haagse integratieaanpak. Het is mooi dat dit nu is gelukt. Want een dak boven je hoofd, onze taal spreken en werken, zijn - hoe belangrijk ook - niet voldoende. Het is essentieel dat nieuwe Hagenaars niet alleen fysiek naar ons land en onze stad verhuizen, maar ook mentaal. Het kennen en erkennen van onze Nederlandse kernwaarden zijn daarvoor noodzakelijk. En daarom dit voorstel.”

Het initiatief regelt dat statushouders onder andere les krijgen over waarden als gelijkwaardigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, naastenliefde en tolerantie. Verder worden taalmaatjes gestimuleerd om bijvoorbeeld aan de hand van een bezoek aan Madurodam of een wandeling over het Grondwetpad in gesprek te gaan over de Nederlandse geschiedenis en kernwaarden. Pieter Grinwis: “Waarden als gelijkwaardigheid en vrijheid, van bijvoorbeeld godsdienst en meningsuiting, zijn waarden waar we als stad voor staan. Veel vluchtelingen komen uit een cultuur waar deze waarden niet vanzelfsprekend zijn, maar waar een cultuur van ongelijkwaardigheid en onvrijheid heerst. En begrijp me goed: het maakt niet uit waar je vandaan komt, maar de wederkerigheid van vrijheid in deze stad dien je te respecteren. Nieuwkomers krijgen hier heel veel vrijheid, onder één voorwaarde: die vrijheid geef je in exact dezelfde mate aan anderen terug. Het is dan ook belangrijk hier gelijk bij de inburgering over in gesprek te gaan en duidelijk te maken waar we in Den Haag pal voor staan.”

Stadsgesprekken over gemeenschappelijke kernwaarden

Naast de maatregelen die specifiek gericht zijn op de integratie van statushouders, worden er voortaan dankzij het voorstel ook stadsgesprekken over onze gemeenschappelijke waarden georganiseerd. Pieter Grinwis: “Juist in onze zo gesegregeerde stad, waar zo makkelijk langs elkaar heen wordt geleefd, is het van belang dat oude en nieuwe bewoners van Den Haag met elkaar spreken over onze gemeenschappelijke basis. De komst en inburgering van zo veel nieuwkomers is een uitgelezen kans om het debat te voeren over de essentiële voorwaarden om in vrede samen te leven. Mooi dat we die kans nu gaan grijpen.

We hebben deze voorstellen gedaan in het besef dat een serie waardenlessen, een wandeling over het Grondwetpad of een goed gesprek van iemand nog geen democratische modelburger maakt die onze kernwaarden soepel omarmt. Maar net zoals we bij huisvesting, taal en werk alles op alles zetten om de integratie van nieuwkomers te laten slagen, zo hebben we dat ook te doen bij het overdragen van onze waarden."

Initiatiefvoorstel Waardig welkom614,8 kBapplication/pdfdownload
Integratie

Reacties op 'Meer nadruk op waardenoverdracht bij inburgering - Initiatiefvoorstel ChristenUnie/SGP aangenomen'

Eerdere nieuwsberichten > 2017