Toegankelijkheid Haagse zorg moet snel beter

Oude handen en zorgvrijdag 24 februari 2017

Maatschappelijke ondersteuning is in Den Haag snel en zo zorgvuldig als mogelijk ingevoerd. Daarbij is veel goed gegaan, maar veel moet ook nog beter. De gemeente werkt daar dagelijks aan. Toch is  zorgwoordvoerder Bert Jan Urban geschrokken van het vandaag gepresenteerde Rekenkamerrapport over de toegankelijkheid van de maatschappelijke ondersteuning: "Het gaat nog te veel om ambtenaren, hokjes en formulieren en te weinig om de hulpvragende burger." De intake loopt nog onvoldoende vormvrij. Echte keuzevrijheid, ook naar levensovertuiging, is nog onder de maat; veel mensen zijn niet op de hoogte van de mogelijkheid van een persoonsgebonden budget of persoonlijk plan. "Zoals we in een rolstoelwoning geen fysieke drempels plaatsen, moeten we ook bij zorgvragen geen drempel opwerpen. Wat ons betreft gaat de gemeente vanaf nu echt een mijl verder om mét cliënten te kijken welke hulp het beste bij hen past."

Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'Toegankelijkheid Haagse zorg moet snel beter'