vuilnisbeltwoensdag 31 mei 2017

De ChristenUnie/SGP wil dat het stadsbestuur onorthodoxe maatregelen gaat nemen om bijplaatsingen bij afvalcontainers aan te pakken. Veel te vaak is de ruimte rondom de containers vol gezet met grof vuil of restafval dat niet in de container past. Dit levert niet alleen een smerige straat op, maar ook stankoverlast voor omwonenden. En die hebben vaak toch al overlast van de containers. Raadslid Pieter Grinwis: “Wanneer bewoners klagen over overlast door afvalcontainers en we in de raad voor deze bewoners opkomen, worden glanzende rapportcijfers over het Haags afvalbeleid tevoorschijn getoverd. Maar een goed gemiddelde zegt natuurlijk helemaal niets over de problemen waar een kleine minderheid in deze stad mee wordt geconfronteerd! Hagenaars die de dupe zijn van afvalcontainers en glasbakken voor hun deur en de bijplaatsingen daarbij, hebben niets aan de mooie papieren werkelijkheid. Mijn fractie wil dat juist ook die Hagenaars gehoord worden en serieus worden genomen.”

Hoewel ondergrondse containers al geruime tijd gebruikt worden in onze stad en gebruiksregels veelal bekend zouden moeten zijn,  handelen veel mensen er niet naar. En zo worden er nog steeds kleine vuilnisbeltjes rondom de containers gecreëerd, doordat bewoners hun grof vuil er dumpen of hun vuilnis ernaast zetten terwijl containers soms nog niet eens vol zijn. Alleen informatie over gewenst gedrag, zoals op stickers op de containers, is dus blijkbaar niet voldoende. De ChristenUnie/SGP wil dat het stadsbestuur nadenkt over onorthodoxe maatregelen. Raadslid Pieter Grinwis: “Blijkbaar is de pakkans niet groot genoeg,  de hoogte van de boetes niet afschrikwekkend genoeg, maar ontbreekt ook de wil om de buurt schoon te houden. Dit leidt ertoe dat mensen tóch spullen bijplaatsen. Het is tijd om dit harder en inventiever aan te pakken. We vragen het college na te denken over bijvoorbeeld hogere boetes, maar ook over manieren om commitment onder bewoners te creëren om de buurt schoon te houden.”

Naast de bijplaatsingen heeft de ChristenUnie/SGP aandacht gevraagd voor de geluids- en stankoverlast voor bewoners die naast containers wonen. Pieter Grinwis:  “Bewoners hebben last van stank op balkon of in huis, en van de herrie bij het gebruik en legen van containers. Bij nacht en ontij mikken mensen hun afval in de containers, en als klap op de vuurpijl worden omwonenden ’s ochtends gewekt doordat met donderend geraas glasbakken en afvalcontainers worden geleegd! Dit leed moet echt verminderd worden. Neem bewoners nou eens serieus en sta als gemeente open voor oplossingen.” Een oplossing kan zelfs zijn dat afvalcontainers worden verplaatst.

Milieu
Volksgezondheid

Reacties op 'Onorthodoxe maatregelen nodig om bijgeplaatste troep bij containers aan te pakken - ChristenUnie/SGP: neem mensen die dupe zijn van ondergrondse afvalcontainers serieus'

Eerdere nieuwsberichten > 2017