62710cd1-61b5-48fb-9771-e711d3c3d564woensdag 27 september 2017

De ChristenUnie/SGP is fel tegen de verkoop van de aandelen Eneco door de gemeente Den Haag. Met een eventuele verkoop komen de Haagse duurzaamheidsambities in het geding en stellen we een groot deel van de 3500 Eneco-banen in de waagschaal, waaronder ook Haagse banen. Pieter Grinwis: “Hier maakt het college een grote strategische fout. Eneco is cruciaal voor de energietransitie in Den Haag. We dreigen nu dezelfde fout te maken als andere overheden toen Nuon en Essent werden verkocht acht jaar geleden. Bedrijven waar na de verkoop duizenden banen verloren gingen en waar de duurzaamheidsambities in de ijskast zijn gezet. Essent staat zelfs stevig op de laatste duurzaamheidsplaats van alle in Nederland actieve energiebedrijven, terwijl Eneco een van de duurzame koplopers is. Om nog maar te zwijgen over het realistische doemscenario dat Eneco in handen valt van een nieuw type ‘Wang’ uit China, van Saoedische oliesjeiks of van het Gazprom van Poetins Rusland. Daar bedank ik vriendelijk voor.”

Voorstanders van verkoop geven aan dat de opbrengsten juist zouden kunnen worden gebruikt voor belangrijke investeringen in de energietransitie. Pieter Grinwis twijfelt wat hier daadwerkelijk van terecht zal komen: “Ook bij de verkoop van Nuon en Essent waren deze ambities er, maar daar is schrikbarend weinig van terecht gekomen. In Amsterdam verdwenen de duurzaamheidsmiljoenen letterlijk in de grond in de alsmaar duurder geworden Noord/Zuidlijn. Provincies wisten van gekkigheid niet welke hobby’s ze allemaal wel niet konden subsidiëren. Bovendien dreigen we met verkoop van Eneco een dief van onze eigen portemonnee te worden. Jaarlijks krijgen we bijna 11 miljoen dividend uitgekeerd op onze aandelen Eneco. Dat is een hoger rendement dan de rente die de gemeente betaalt op haar schulden en al helemaal meer dan het Rijk vergoedt, want daar zullen we het overtollige geld moeten stallen tegen nauwelijks meer dan 0% rente.

Daarbij vind ik het zorgwekkend dat andere partijen nu al in de media ruzie maken over de besteding van de miljoenen. Verblind door de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen en in de hoop kiezers te winnen, gaan ze als ware potverteerders te keer. Ik roep mijn collega’s dringend op onze publieke belangen de komende weken niet te verkwanselen, want dat dreigt als de gemeenteraad bevangen door goudkoorts instemt met het principebesluit om Eneco te verkopen.”

20170927 Bijdrage debat aandeelhouderschap Eneco620,2 kBapplication/pdfdownload
Klimaat

Reacties op 'Verkoop van Eneco is je reinste energieverspilling - ChristenUnie/SGP wil dat Eneco van ons allemaal blijft'

Eerdere nieuwsberichten > 2017