ORACmaandag 24 juni 2019

“Bewoners uit Duindorp hebben al langere tijd mot met de gemeente over het plaatsen van ondergrondse restafvalcontainers”, aldus fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP). “Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. Het is hoog tijd om de problemen en vragen rond veiligheid en parkeren echt op te lossen.” De ChristenUnie/SGP stelde vorig jaar al kritische schriftelijke vragen. Dat leverde niets op en dus roept Grinwis de wethouders Van Tongeren en Van Asten deze week naar de raadscommissie om een einde te maken aan deze onverkwikkelijke kwestie.

De bewoners van de Bevelandse- en Vlielandsestraat zijn nooit tegenstander geweest van de ORAC’s, wel van het feit dat hierdoor onnodig veel parkeerplaatsen verdwijnen, terwijl de parkeerdruk in Duindorp al zo hoog is. De bewoners kwamen zelf met alternatieve locaties voor een aantal containers, maar de plannen van de gemeente bleven ongewijzigd. Terwijl de gemeente Den Haag soms best genegen is te luisteren naar alternatieven van bewoners, druipt bij deze Duindorpse straten de onwil ervan af. Schriftelijke vragen van de ChristenUnie/SGP werden afwerend beantwoord. En de argumentatie was werkelijk flinterdun. Pieter Grinwis: “Het is heel makkelijk om tegen bewoners te zeggen waarom iets niet kan. Mijn oproep: kijk naar wat er wel kan.”

Gasleidingen
Ondertussen is de gemeente overgegaan op het plaatsen van de ORAC’s, terwijl de bewoners zich ook nog eens ernstige zorgen maken over gasleidingen, die op een halve meter van een van de containers zouden liggen. Net als in de Koppelstokstraat op Scheveningen, zijn ze doodsbang voor ongevallen zoals vijf jaar geleden in de Hortensiastraat, of begin dit jaar in de Jan van der Heijdenstraat. Pieter Grinwis: “Omdat wethouder Van Tongeren verantwoordelijk is voor het plaatsen van ondergrondse containers en wethouder Van Asten voor parkeren, komen de bewoners van de Vlielandse- en Bevelandsestraat met hun klachten terecht in de Bermudadriehoek tussen deze wethouders en hun ambtenaren. Dat is onacceptabel. Onze oproep aan de wethouders is deze week dan ook: stuur de bewoners van de Bevelandse- en Vlielandsestraat niet langer van het kastje naar de muur, maar ga in gesprek en los de problemen met elkaar op.” ​

Reacties op '“Wethouders, kom bewoners bij plaatsing ondergrondse containers Duindorp tegemoet” - ChristenUnie/SGP: neem zorgen rond gasleidingen serieus bij plaatsing ORAC’s'

Eerdere nieuwsberichten > 2019