Basisscholen niet langer bloot stellen aan coffeeshops

donderdag 13 november 2014

Er geldt in Den Haag een verplichte minimale afstand tussen coffeeshops en scholen van 250 meter. Het is ronduit verbazingwekkend dat in Den Haag dit afstandscriterium niet geldt voor basisscholen, maar alleen voor het voortgezet onderwijs. Dit in tegenstelling tot veel andere gemeenten. Als in Den Haag een coffeeshop maar uit het zicht van een basisschool staat, ook al is het om de hoek, is het wel goed. De ChristenUnie/SGP-fractie wil een einde aan deze inconsistentie maken en heeft een motie ingediend om ook basisscholen onder dit afstandscriterium te brengen.

Pieter Grinwis:  “ChristenUnie/SGP staat voor een stad waar ieder kind veilig en gezond kan opgroeien. Daarom is het ongepast dat om de hoek bij basisscholen de verkoop van drugs mogelijk is.” Daarnaast heeft ChristenUnie/SGP gepleit om de minimale afstand tussen coffeeshops en scholen te vergroten en blowen in de buurt van scholen niet langer te gedogen. Het is tekenend dat de woorden ‘drugs’ en ‘coffeeshops’ niet voorkomen in het behoorlijk dikke coalitieakkoord, waarmee de tegenstelling tussen de coalitiepartijen wordt verbloemd.

Reserves smelten weg als sneeuw voor de zon

Deze coalitie teert pijlsnel in op de zorgvuldig opgebouwde financiële reserves.  Deze kortetermijnpolitiek baart de ChristenUnie/SGP grote zorgen.  Raadslid Pieter Grinwis: “Het heeft toch wat weg van na ons de zondvloed. Wel ben ik tevreden met de toezegging aan ons om een stresstest op de gemeentelijke financiële buffers uit te voeren.”

Onderstaand kunt u de volledige bijdrage downloaden.

20141113 Bijdrage begrotingsdebat204,1 kBapplication/pdfdownload
Drugs

Reacties op 'Basisscholen niet langer bloot stellen aan coffeeshops'

Eerdere nieuwsberichten > 2014