skif1donderdag 21 januari 2016

Scheveningen Bad is hard toe aan een opknapbeurt. De ChristenUnie/SGP vindt het een goede zaak dat er geld beschikbaar komt voor het aanpakken van vooral de openbare ruimte. Wat nog ontbreekt, is een heldere visie op de toekomst van Scheveningen, vooral op het stedenbouwkundige aspect. Pieter Grinwis: “Om Scheveningen Bad weer de aloude allure te geven, is het niet genoeg om het noordelijk deel van de boulevard op te knappen en de buitenruimte wat groener te maken, maar moet het college ook bereid zijn in gesprek te gaan met bewoners, ondernemers en vastgoedeigenaren over hoe bijvoorbeeld de lelijke hoogbouw op termijn uit Scheveningen kan verdwijnen. De bewoners verenigd in de BNS hebben daar met een visie op 2030 al een voorzet voor gedaan. De ChristenUnie/SGP heeft de wethouder gevraagd deze handschoen samen met bewoners, ondernemers en vastgoedeigenaren op te pakken.”

Vorig voorjaar zegde wethouder Revis toe dat hij in samenspraak met bewoners en andere belanghebbenden zou nadenken over hoe Scheveningen er op de lange termijn uit zou moeten zien. Pieter Grinwis: “De wethouder zou ons eind vorig jaar op de hoogte brengen van de voortgang. Dit is echter niet gebeurd en dus vraagt mijn fractie opnieuw aan hem met een motie hoe de begane architectonische blunders kunnen worden teruggedraaid en Scheveningen in de toekomst haar grandeur terug krijgt.” De ChristenUnie/SGP heeft daar wel ideeën voor. Vorig jaar presenteerde de fractie samen met Groep de Mos een tienpuntenplan waarin onder andere gepleit wordt voor een stadsdeelarchitect. Deze moet voorkomen dat er in de toekomst geen verder geweld wordt toegebracht aan het dorpse karakter van Scheveningen.

Bekijk opnieuw of parkeerplaatsen Zwarte Pad kunnen verdwijnen

Daarnaast vraagt de ChristenUnie/SGP aandacht voor de parkeerplaatsen op het Zwarte Pad. Pieter Grinwis: “In het Masterplan Scheveningen-kust uit 2010 is opgenomen dat als er genoeg parkeerplaatsen op andere plekken komen, de openbare parkeerplaatsen aan het Zwarte Pad opgeheven zouden worden. Met de komst van de parkeergarage van Hommerson en een nieuwe garage onder het Circusplein komen er veel plaatsen bij. Het Zwarte Pad zou dan afgesloten kunnen worden voor autoverkeer, waarmee een verkeerskundige fuik verdwijnt en de rust (enigszins) weerkeert voor de bewoners van dit deel van Scheveningen en voor de natuur rond het Zwarte Pad.” De fractie roept het college op om deze mogelijkheid op korte termijn te onderzoeken en dit te betrekken bij de verkeersvisie die nu door het college voor Scheveningen wordt ontwikkeld.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160121 Motie heroverwegen parkeerplaatsen Zwarte Pad83,7 kBapplication/pdfdownload
20160121 Motie invulling stip op de horizon voor Scheveningen Bad85,7 kBapplication/pdfdownload
Scheveningen