Verkeersveiligheid verdient meer prioriteit

Westduinwegdinsdag 31 mei 2016

Er zit te weinig schot in de verkeersveiligheidsaanpak van het Haagse stadsbestuur. De ChristenUnie/SGP trok al meerdere keren aan de bel, maar nu is de maat vol voor wat betreft de Westduinweg. In een serie schriftelijke vragen over gevaarlijke verkeerssituaties op Scheveningen en in Den Haag, vroeg raadslid Pieter Grinwis aan wethouder De Bruijn (D66) om meer werk te maken van zijn vorig jaar gedane toezegging om over te gaan tot handhaving op de Westduinweg: “Het is hoog tijd voor flitspalen op de Westduinweg. Alleen permanente controle gaat helpen tegen racende auto’s en motoren.” Daarnaast maakt de ChristenUnie/SGP zich grote zorgen om de toekomstige verkeersveiligheid en doorstroming op de Westduinweg: “Als het college zijn voornemen doorzet om hier een in onze ogen ongewenste tramlijn neer te leggen, raken de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer op de Westduinweg nog verder achterop.”

Veilig naar school in Duindorp
Afgelopen week was er een aanrijding op de Tesselsestraat in Duindorp; een jongen van 6 werd aangereden bij het oversteken. Het liep naar omstandigheden goed af, maar je moet er niet aan denken hoe het ook had kunnen aflopen. Doordat er massaal wordt dubbel geparkeerd in deze straat met twee basisscholen - de Meerpaal en de Tweemaster - is de verkeerssituatie in deze straat ronduit onoverzichtelijk en onveilig. In het belang van de veiligheid van onze kinderen is ook hier meer handhaving wenselijk. De ChristenUnie/SGP-fractie vroeg de wethouder om hier snel actie te ondernemen.

Soestdijkseplein
Naast vragen over de verkeersveiligheid op Scheveningen, stelde de ChristenUnie/SGP tal van andere onveilige verkeerssituaties aan de orde, zoals de fietsveiligheid op de Gedempte Burgwal en op het Soestdijkseplein. Pieter Grinwis: "Sinds 2012 staat het Soestdijkseplein al bekend als een 'blackspot', als een verkeersonveilige plek voor met name fietsers. In 2015 zou dit verkeersplein worden heringericht en fietsveilig worden gemaakt. Dat heeft het college van B&W nu uitgesteld tot op z’n vroegst 2017. Mijn fractie wil nu echt snel een oplossing voor dit probleem zien en verwacht van de verantwoordelijke wethouder uiterlijk eind dit jaar een ontwerp voor de herinrichting, zodat het Soestdijkseplein in 2017 echt veilig wordt voor alle verkeersdeelnemers.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160530 schriftelijke vervolgvragen verkeersveiligheid269,5 kBapplication/pdfdownload
Scheveningen
Verkeer & Vervoer