ChristenUnie/SGP na rellen supporters ADO Den Haag: laat voetbalclub meebetalen aan politie-inzet

ME'ers politie
Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 30 mei 2022 om 16:59

De ChristenUnie/SGP heeft met ontzetting gekeken naar de rellen die ontstonden na de verloren promotiewedstrijd van ADO Den Haag tegen Excelsior. Politie en Mobiele Eenheid moesten eraan te pas komen om de rust rondom het stadion terug te brengen. Politie en ME werden bekogeld met stenen, stoelen en vuurwerk en er zijn zelfs gewonden gevallen onder de politieagenten.

Voor fractievertegenwoordiger Simon Fritschij is de maat vol: “Ik begrijp de emotie van supporters die teleurgesteld zijn dat ADO niet is gepromoveerd naar de Eredivisie. Ik baal daar zelf ook hartstikke van, maar dat mag nooit een reden zijn om te rellen, te gooien met vuurwerk en met stenen politieagenten bekogelen. Ik verwacht van de burgemeester dat hij op korte termijn met ADO om tafel gaat over passende maatregelen om raddraaiers te bestraffen en deze excessen in de toekomst te voorkomen.” Daarnaast wil Fritschij serieus onderzoeken of ADO gedeeltelijk kan opdraaien voor de kosten voor politie-inzet bij voetbalwedstrijden: “Een risicovolle voetbalwedstrijd vraagt veel van de Haagse politie. Het Haagse politiekorps kent al een personeelstekort en door inzet bij het stadion, kunnen ze niet op andere plekken in de stad zijn. Ik vind het niet meer dan normaal dat ook ADO zelf een bijdrage levert aan de kosten van de politie-inzet. Zo worden de lasten eerlijker verdeeld.”