ChristenUnie/SGP en GroenLinks: Niet wegkijken van mensenrechtenschendingen WK in Qatar

WK in Qatar
Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 13 oktober 2022 om 09:00

Verschillende grote Europese steden, zoals Parijs, hebben al aangekondigd geen gigantische schermen op te zetten voor het naderende WK in Qatar. Den Haag moet zich hier als stad van vrede en recht bij aan sluiten, vinden GroenLinks en de ChristenUnie/SGP.  'Dit WK druist in tegen waar wij voor staan als stad: mensenrechten worden bij het grofvuil gezet', zegt Simon Fritschij (ChristenUnie/SGP). ‘Het WK is een ramp voor mens en milieu, onverenigbaar met de waarden die we verwachten dat sport bevordert’, voegt GroenLinks raadslid Hera Butt toe.

Voor het WK in Qatar, dat op 20 november 2022 begint, zijn in hoog tempo allerlei voorzieningen uit de grond gestampt: stadions, hotels en faciliteiten om het WK tot een succes te maken. Tijdens de bouw zijn door de erbarmelijke werkomstandigheden volgens een rapport van de Guardian ten minste 6500 arbeiders overleden. Daarnaast is het toernooi een catastrofe voor het klimaat, want sporten in het warme Qatar betekent bijvoorbeeld dat alle stadions van airconditioning moeten worden voorzien.

De bouwvakkers, vrijwel uitsluitend gastarbeiders, moesten hard werken tijdens extreme hitte en kregen veelal niet of laat betaald. Bovendien was de veiligheid van de bouwplaatsen niet op orde. FractievertegenwoordigerFritschij: ‘Dit WK is een voetbalfeest met een inktzwarte rand door de dood van duizenden stadionbouwers en de erbarmelijke mensenrechtensituatie in Qatar. Als gemeente moeten we dat feest niet meevieren door grote publieksevenementen te organiseren.’

Naast Parijs, boycotten ook Lille, Marseille, Nancy, Bordeaux, Straatsburg en Reims de competitie op ethische gronden. Regimes, zoals Qatar maar ook China tijdens de afgelopen Olympische spelen, gebruiken grote sporttoernooien om hun reputaties te verbeteren die door wangedrag zijn aangetast. ‘’Aan die praktijk, ook wel sportwashing genoemd, moet je als stad van vrede en recht geen medewerking willen verlenen.’’ aldus raadslid Butt.

Succes van het Nederlands elftal betekende in het verleden vaak dat we massaal op grote schermen in de stad naar het toernooi gaan kijken. Butt: “Er zijn zoveel mensenlevens vernietigd en dan gaan we straks niet met zijn allen kijken en juichen.” Butt en Fritschij roepen de gemeente dan ook op bij voorbaat af te zien van het plaatsen van grote door de gemeente betaalde schermen om het WK in Qatar te kijken.

Labels: