ChristenUnie/SGP blij dat Den Haag het licht ziet: nascheiding van afval werkt beter

vuilniszakken
Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 15 december 2022 om 16:42

De gemeente Den Haag gaat starten met het nascheiden van afval. In plaats van afval thuis te scheiden worden plastic, GFT en restafval samen ingezameld en scheidt een machine het van elkaar.

Fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet (ChristenUnie/SGP) is blij dat de gemeente eindelijk het licht heeft gezien: ‘’Al langer wil de ChristenUnie/SGP in Den Haag nascheiden van afval in plaats van bronscheiding thuis. Een machine kan afval veel beter scheiden dan mensen. Daardoor kan afval beter worden gerecycled. Bovendien is het makkelijker voor inwoners en is het ook nog eens goedkoper. We zijn dan ook blij dat na lang aandringen nu ook het college van gedachten is veranderd en dat dit systeem eindelijk ingevoerd wordt in Den Haag.”

De ChristenUnie/SGP heeft nog wel een aantal zorgen over de concrete uitwerking van de plannen. Van Vliet: “Allereerst blijven de plastic inzamelcontainers in de buurt van winkelgebieden staan zodat mensen die dat willen hun plastic apart kunnen inleveren. Ik ben bang dat dit voor meer verwarring gaat zorgen bij inwoners en bovendien zal het ophalen van dit plastic extra kosten met zich meebrengen. Het is heel belangrijk dat bewoners goed geïnformeerd worden over deze belangrijke verandering zodat zij weten wat zij met hun afval moeten doen. En zodat iedereen weet: nascheiding van afval werkt beter.’’