Er dreigt in Moerwijk meer kapot te gaan dan alleen een glazen ruit

Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 5 januari 2023 om 09:08

Er dreigt in Moerwijk meer kapot te gaan dan alleen een glazen ruit

Tijdens de jaarwisseling 2022/2023 was het opnieuw onrustig op het Heeswijkplan. Bij buurthuis HWP10 (Heeswijkplein 10) werden ruiten ingegooid. Ook bij supermarkt COOP zijn ruiten ingegooid en is vuurwerk in de winkel afgestoken, met brand- en rookschade als gevolg.

Fractievertegenwoordiger Simon Fritschij maakt zich zorgen over de situatie in Moerwijk en de rol van de gemeente en trekt bij het college aan de bel: “Moerwijk is een van de armste wijken van Nederland en het leven is er niet eenvoudig. Het is daarom belangrijk dat de gemeente alles op alles zet om bondgenoot te zijn van bewoners en dat initiatieven vanuit de wijk te ondersteunen. Dat lijkt hier helaas niet het geval.”

Fritschij vroeg namens de ChristenUnie/SGP al voor de jaarwisseling aandacht voor de situatie op het Heeswijkplein rondom de jaarwisseling en de burgemeester gaf toen aan dat er geld voor ondersteuning beschikbaar was. Helaas kregen de buurtinitiatieven nul op rekest. Fritschij maakt zich hier zorgen om: “Ondanks de lovende woorden van de gemeente en miljoenen vanuit het Rijk voor Den Haag Zuidwest was er geen budget voor activiteiten. Bewoners voelen zich wéér in de steek gelaten en ik kan ze moeilijk ongelijk geven. Het is belangrijk dat we deze belangrijke initiatieven niet alleen complimenten geven als het goed gaat maar we ze ook steunen als het dreigt mis te lopen.” De ChristenUnie/SGP heeft vragen gesteld over het incident en het herstellen van vertrouwen in Moerwijk.

Labels: ,