Neem bewoners serieus

Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 17 april 2023 om 16:50

Neem bewoners serieus

Je kent ze wel, de zogenaamde parkeerplaatsterassen. In de zomermaanden heeft het restaurant een paar tafeltjes neergezet op een plek waar normaal gesproken een auto staat. Eerder werd de buurt daar altijd over geraadpleegd, maar in een nieuw voorstel over parkeerplaatsterrassen gooit de gemeente Den Haag de wensen en bedenkingen van bewoners overboord.

“Onbestaanbaar”, aldus fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet, ‘’De wethouder laat zijn oren hangen naar de wensen van horecabazen. De openbare ruimte is van iedereen en voor iedereen. Het is daarom onbegrijpelijk dat dit college schaarse openbare ruimte aan één partij, namelijk de horeca-ondernemer, gunt, zonder dat omwonenden daarbij betrokken worden.”

Bovendien kunnen bewoners zelf ook goede ideeën hebben over de invulling van parkeerplekken, die voor iedereen toegankelijk zijn. “Juist in de zomermaanden kan voor bijvoorbeeld mensen zonder tuin een picknicktafel met plantenbakken een plek van ontmoeting en verkoeling zijn. Ook dat kan levendigheid en sfeer brengen.” Van Vliet doet daarom een voorstel om het parkeerplaatsterrassenbeleid aan te passen: “Bewoners moeten serieus een stem krijgen als een parkeerplaats tijdelijk een andere invulling krijgt, of het nou een terras wordt of een kleine groene oase.”

Labels: ,