Zero-emissiezone kuststrook door de strot geduwd, gemeenteraad stemt met nipte meerderheid vóór plan van college
De ChristenUnie/SGP heeft tegen de plannen voor een zero-emissiezone kuststrook per 2026 heeft gestemd. Hier leggen we uitgebreid uit waarom dit plan volgens ons een slecht idee is.
Op 16 januari 2024 publiceerden we al een uitgebreid artikel over de plannen voor een zero-emissiezone aan de kuststrook – grofweg het gebied tussen zee en de Loosduinseweg: de stadsdelen Benoordenhout, Scheveningen, Segbroek en het grootste deel van Loosduinen. We maakten ons grote zorgen over de plannen die toen voorlagen. Lees daarvoor het artikel “Hoe de op handen zijnde zero-emissiezone een zero-werkzone dreigt te worden.” De titel was de kern: de hele Haven zou een zero-emissie zone worden en dat zou het einde van praktisch alle economische bedrijvigheid betekenen.
In het afgelopen jaar hebben mede op aandringen van de ChristenUnie/SGP daarom verschillende verdiepende onderzoeken plaatsgevonden. Die concludeerden wat we al wisten: een zero-emissie zone is onwerkbaar voor de Haven. Daarom is een uitzonderingspositie voor het havengebied gemaakt met een corridor, door in plaats van een zero-emissiezone een milieuzone in te stellen waardoor je via de Houtrustweg en de Hubertustunnel de stad uit kunt. Eind goed al goed? Nee.
Want het fundamentele probleem met de invoering van de zero-emissiezone is tekentafelpolitiek. Maatregelen moeten wat ons betreft realistisch en werkbaar zijn. Zo heeft Stedin al aangegeven tot tenminste 2033 nodig te hebben om de laadcapaciteit op orde te krijgen, terwijl ondernemers dan al lang en breed gedwongen zijn elektrisch te rijden.
En ook met die ene corridor geven havenondernemers aan dat een zero-emissiezone onwerkbaar is. Er was minstens nog een extra corridor nodig richting Rotterdam om de haven echt goed te ontsluiten. Over de verkeersgevolgen is amper nagedacht en bovendien komt de invoeringsdatum van 1 januari 2026 puur en alleen vanuit de politieke wens om zo snel mogelijk iets te regelen, maar is die datum zelf niet werkbaar. Voor een MKB’er met zes busjes is het bijvoorbeeld onmogelijk om binnen drie jaar al zijn nog niet afgeschreven busjes te vervangen voor dure, nieuwe elektrische busjes. Investeringskosten lopen al snel op naar meerdere tonnen, die je niet binnen een paar jaar kunt vragen van een MKB’ er.
Coalitiepartij CDA heeft vanaf het begin tot het allerlaatste moment voor de raadsvergadering van gister – waar het besluit moest worden genomen – volgehouden ‘zorgen en vragen’ te hebben. Om die uiteindelijk zogenaamd weg te nemen, kwam een boterzacht amendement op tafel. De kern daarvan zijn een aantal toezeggingen die de staatssecretaris Openbaar Vervoer & Milieu al in november 2024 aan de Tweede Kamer heeft gedaan: een emissieklasse 6 dieselbusje is tot 2029 in plaats van 2028 toegestaan, er wordt iets langer niet gehandhaafd, er komt een convenant tussen gemeenten en belangenverenigingen en we gaan regelmatig evalueren. Gisteravond bleek daarmee dat het voor het CDA niet uitmaakt of er echte zorgen zijn of niet, maar dat de partij de kant kiest van tekentafelpolitiek in plaats van het belang van inwoners, ondernemers en de Scheveningse Haven.
De ChristenUnie/SGP heeft gepleit voor een haalbare en realistische invoeringstermijn. Duw een zero-emissie zone niet door de strot, maar ga zorgvuldig mét ondernemers aan de slag zodat de randvoorwaarden op orde gebracht kunnen worden. Werk aan schonere lucht én aan een toekomst voor ondernemers in onze stad. Dat had gekund. Maar helaas koos een krappe meerderheid van CDA, Partij voor de Dieren, PvdA, DENK, D66, SP en de HSP anders en kent Den Haag vanaf 1 januari 2026 een zero-emissiezone voor de halve stad. Daarmee bewijst de gemeente Den Haag opnieuw een slechte partner te zijn voor inwoners, ondernemers en de Scheveningse Haven.