15 maart: campagnevoeren is laten zien hoe het kan

Stichting_Present_logovrijdag 14 maart 2014 00:41

De ChristenUnie-SGP wil met haar campagne niet vertellen hoe het moet, maar laten zien hoe het kan. Dichtbij en Dienstbaar. Dat is het motto waaraan kandidaten en vrijwilligers van de partij zaterdag 15 maart aanstaande handen en voeten geven op verschillende locaties in de stad. Een culturele wandeling met expats en koken en eten met dak- en thuislozen in het centrum, luisteren naar verhalen van vluchtelingen in de Vogelwijk, een sociale activiteit met (gehandicapte) jongeren in Escamp, en ontmoeting met ouderen in Waldeck. De ChristenUnie-SGP ziet dit campagne-evenement - met 5 vrijwilligersactiviteiten uitgevoerd door minstens 50 vrijwilligers - als een uitgelezen mogelijkheid om de speerpunten uit het verkiezingsprogramma praktisch voor het voetlicht te brengen.

Zorgen voor elkaar

Eerder deze maand bracht de ChristenUnie-SGP een bezoek aan woonzorgcentrum Oostduin. Het kandidatenteam maakte een warme maaltijd klaar voor de bewoners. Het personeel was blij met de actie, de bewoners fleurden op van het bezoek. Lijsttrekker Pieter Grinwis:´Het gaat natuurlijk niet alleen om het voorbereiden van de lunch, maar vooral om het samen eten. De bewoners genoten van de aandacht en de gesprekken. Sommige bewoners krijgen bijna nooit bezoek’.

Eenzaamheid onder ouderen is een groot probleem in Den Haag. ChristenUnie-SGP is er van overtuigd dat nog veel meer inwoners van Den Haag bereid zijn om anderen te helpen. Het gaat erom dat vraag en aanbod samen komen. Grinwis: “We geloven dat mensen tot bloei komen als ze zich voor elkaar verantwoordelijk weten en zorg dragen voor elkaar. Gezinnen, scholen, kerken, bedrijven, sportclubs en verenigingen vormen de basis van de samenleving. Vrijwilligerswerk stimuleer je niet met geldverslindende promotieprojecten, maar alleen via het netwerk en professionaliteit van vrijwilligersorganisaties en -makelaars als stichting Present. Precies, dichtbij dus!”

Dichtbij en dienstbaar

Hoe we het motto dichtbij en dienstbaar verder vormgeven? Grinwis: "De gemeente dient beter te luisteren naar haar inwoners en hun wensen, inzichten en initiatieven serieuzer te nemen en ze niet te confronteren met voldongen feiten. De ChristenUnie-SGP kiest voor zorg dichtbij mensen. Daar trekken we extra geld voor uit. Maar ook door het stimuleren van buurtpreventie en investeren in wijkagenten en betere handhaving. Of denk aan het investeren in (speel)voorzieningen in de wijk, of het open houden en versterken van kleinschalige voorzieningen als de bibliotheken in de Schilderswijk en Spoorwijk, waarbij ook vrijwilligers een belangrijke rol kunnen vervullen. Sowieso heeft het huidige college van PvdA, VVD, D66 en CDA te vaak gekozen voor grootschalige oplossingen. Wij zijn faliekant tegen het cultuurpaleis; dat draaien we terug - maar ook de plannen voor Scheveningen met extreme hoogbouw, massale woningbouw, de oeververbinding (zweefpont) en het tijdelijk theater zijn ons een doorn in het oog.”

Sluiten Doubletstraat en leeftijd bezoekers omhoog

Iedereen verdient een menswaardig bestaan en aan iedere inwoner van Den Haag moet recht worden gedaan. ChristenUnie-SGP zet zich daarom in om onmenselijke situaties van verslaving, armoede, eenzaamheid, mensenhandel, uitbuiting en uitsluiting tegen te gaan en te voorkomen. Tineke Smith, nummer 2 op de lijst en al 7 jaar werkzaam als vrijwilliger onder prostituees in Den Haag: “Daarom is de ChristenUnie-SGP voor uitstapprogramma’s voor prostituees, sluiting van de ‘ramen’ in  de Doublet- en Geleenstraat en verhoging respectievelijk instelling van de minimumleeftijd van prostituees én prostituanten.”

Reacties op '15 maart: campagnevoeren is laten zien hoe het kan'

Eerdere nieuwsberichten > 2014 > maart