Bijdrage Arie Slob inbreng wijziging van de waterwet en de waterschapswet

woensdag 06 oktober 2010 17:00

De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel dat beoogt om te komen tot een doelmatiger waterbeheer. Deze leden zijn verheugd over het feit dat dit wetsvoorstel op zo korte termijn is voorgelegd, zodat al in 2011 besparingen kunnen worden ingeboekt. Zij hebben echter nog wel vragen over het draagvlak voor dit wetsvoorstel, die in dit verslag zijn verwerkt.

De leden van de ChristenUnie-fractie constateren dat de maatregelen in het wetsvoorstel afkomstig zijn uit het totale pakket van maatregelen zoals is voorgesteld door de waterschappen. Deze leden vragen hoe het voorliggend wetsvoorstel zich verhoudt met de overige onderdelen van het plan «Storm». Zij constateren dat de waterschappen stellen dat het wetsvoorstel niet voorziet in wijzigingen die nodig zijn om de maatregelen voor een doelmatiger waterbeheer te treffen. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen om een overzicht van alle maatregelen die niet zijn overgenomen, met een onderbouwing van de keuze om deze niet te verwerken in dit wetsvoorstel. Deze leden constateren dat in het concept-regeerakkoord van VVD en CDA een aantal van deze voorstellen wel wordt overgenomen. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen verder om een reactie op het voorstel van de waterschappen om te komen tot een akkoord tussen het Rijk en de waterschappen voor een ruimere periode dan één jaar en vragen of de regering bereid is om ook het IPO bij een dergelijk akkoord te betrekken.

De leden van de ChristenUnie-fractie constateren dat er momenteel door waterschappen en provincies nog verschillend wordt gedacht over de gewenste richting van de financiering van het HWBP. In de memorie van toelichting wordt geconstateerd dat de financiële bijdrage van waterschappen aan het HWBP zal leiden tot een verhoging van de tarieven van de watersysteemheffing. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of duidelijk is welk deel van de lastenverschuiving daadwerkelijk kan worden opgevangen door doelmatiger beheer en welk deel zal leiden tot hogere heffingen. Zij vragen of de regering haar antwoord op voorgaande vraag kan onderbouwen met een second opinion, juist omdat een aantal onderdelen van het actieplan «Storm» geen onderdeel uitmaakt van het wetsvoorstel. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen welke prikkel er is ingebouwd om ervoor te zorgen dat er in eerste instantie een oplossing wordt gezocht in doelmatiger waterbeheer en pas daarna in hogere heffingen.

De leden van de ChristenUnie-fractie constateren dat een doelheffing (de watersysteemheffing) van een decentrale overheid volgens het wetsvoorstel zal worden ingezet voor aanvulling van de algemene rijksmiddelen. Tegelijkertijd constateren deze leden dat alle onderdelen van het Deltaprogramma, behalve het HWBP, vanuit het Infrastructuur-fonds, en op termijn uit het nieuwe Deltafonds, worden gefinancierd. Zij vragen daarom hoe voorliggend wetsvoorstel zich verhoudt tot de Deltawet, het Deltaprogramma en het Deltafonds. De zorg voor de (verbetering) van primaire waterkeringen is immers een taak van nationaal belang.

Arie Slob

Archief > 2010 > oktober