ChristenUnie/SGP: voorkom Haags drama met Rotterdamse warmte

uniper.jpgwoensdag 26 juni 2019 16:50

“Een duidelijker waarschuwing ga je niet krijgen”, zegt fractievoorzitter Pieter Grinwis. “De Leidse warmtepijp, waarmee in de toekomst restwarmte uit de haven van Rotterdam via leidingen naar Leiden moet worden vervoerd, blijkt te zijn uitgelopen op een drama. Het project is twee jaar vertraagd en de kosten lopen de spuigaten uit, zo bleek uit een reconstructie in NRC. Ik hoop dat het college de soortgelijke leiding van Rotterdam naar Den Haag, de Leiding door het midden, goed gaat heroverwegen.” Hij heeft het college gevraagd om duidelijk aan te geven welke lessen het trekt uit deze problematische gang van zaken bij deze gemeenten in onze regio. “Want mijn eerste reactie als ik dit lees is: moeten we die Leiding door het midden nog wel willen? Bezint eer ge begint.”

“Den Haag heeft, net als Leiden, al warm water beschikbaar via een Uniper-centrale aan het De Constant Rebecqueplein. Dat water hoeft tenminste niet over grote afstanden worden vervoerd, met grote energieverliezen tot gevolg, zoals bij de warmteleidingen vanuit Rotterdam. Bovendien is de gascentrale de perfecte piekwarmteleverancier in de toekomst. Het contract met de Unipercentrale loopt af in 2022. De centrale in Leiden is vanaf 1 januari 2020 niet meer verplicht tot leveren. Daardoor kan dit bedrijf, áls ze al gaan leveren, in Leiden de hoofdprijs vragen. In Den Haag dreigt dezelfde situatie, dat moeten we voorkomen. Laat het college lessen trekken uit dit debacle in Rotterdam en Leiden en zich goed bezinnen op de risico’s en de te nemen vervolgstappen.”

“Lessen trekken betekent ook dat we moeten zien te voorkomen dat de gemeente Den Haag, evenals Rotterdam en de provincie, met de vingers tussen de deur komt te zitten.” De provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam hebben namelijk in een geheime afspraak, een ‘letter of comfort’, toegezegd garant te staan voor de Leiding over Oost, zoals het project ook wordt genoemd. De fractievoorzitter: “Dat zo’n afspraak geheim is, is al bizar, maar nog belangrijker is dat we in Den Haag er zeker van moeten zijn dat het gemeentebestuur niet in het geheim dit soort onverantwoorde garanties gaat afgeven. Ik ben benieuwd naar de reactie van het college hierop. We moeten voorkomen dat de warmteplannen van het college uitlopen op een ijskoude douche.”

Schriftelijke vragen Leiding over oost.pdf161,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: voorkom Haags drama met Rotterdamse warmte'