ChristenUnie/SGP wil einde aan verdachte en ontwrichtende vastgoedpraktijken

money-laundering-4315218_1920.jpgdinsdag 21 januari 2020 14:18

“De woningnood in onze stad is enorm. Criminelen die met verdachte vastgoedpraktijken de woningmarkt binnendringen en die nog meer verzieken is wel het laatste wat we kunnen gebruiken”, zegt fractievertegenwoordiger Koen van Haeften. Uit CBS-onderzoek blijkt namelijk dat een heel kleine groep in Den Haag buitenproportioneel veel vastgoed heeft. Bovendien heeft Den Haag van de grote steden in Nederland de meeste woningen waarvan de eigenaar al eens veroordeeld is voor een strafbaar feit. “We moeten dus veel scherper in beeld krijgen wie in onze stad panden kopen en wat ze precies in en met die panden doen”, vindt Van Haeften. “Het is voor criminelen nu te makkelijk om hun schimmige praktijken op de vastgoedmarkt uit te voeren. Dus ik roep het stadsbestuur op: kom maar door met die verhuurvergunning, stevige ‘Bibob-controle’ en zelfbewoningsplicht! De tijd van treuzelen en vooruitschuiven lijkt me voorbij.”

Van Haeften vervolgt: “Er is nu gelukkig eindelijk een wijziging van de plaatselijke verordening in de maak. Daardoor kunnen risicovolle branches worden aangewezen voor een vergunningplicht.” Degene die dan een vergunning aanvraagt moet vervolgens ook daadwerkelijk worden gecontroleerd, stelt hij. “Anders voegt een vergunningplicht weinig toe. Ik hoop dus dat het stadsbestuur dit middel zal inzetten om de louche activiteiten in onze stad eindelijk stevig terug te dringen.”​

Daarnaast is het bij relatief veel woningeigenaren in onze stad onduidelijk hoe ze hun panden kunnen betalen. “Dit kan een aanwijzing zijn voor criminele activiteiten. Daar moet het stadsbestuur nu echt bovenop gaan zitten. Laat onze burgervader een voorbeeld nemen aan en zich aansluiten bij zijn Rotterdamse collega, die bij het Rijk lobbyt voor wetgeving om vastgoeddeals met zwart geld te kunnen dwarsbomen. Zodat grootschalige witwasacties kunnen worden aangepakt, eventueel zelfs achteraf.”

Reacties op 'ChristenUnie/SGP wil einde aan verdachte en ontwrichtende vastgoedpraktijken'

Eerdere nieuwsberichten > 2020 > januari