ChristenUnie/SGP: “Vertraging bij verkoop Eneco biedt kansen”

Windmolenswoensdag 19 september 2018 16:46

De ChristenUnie/SGP hoopt dat de niet verrassende vertraging bij de verkoop van de aandelen Eneco leidt tot een nieuwe koers. Pieter Grinwis: “Hopelijk leidt deze vertraging tot herbezinning bij de verkopende aandeelhouders. Zij hebben er een potje van gemaakt. Het zou mooi zijn als van dit uitstel ook afstel komt, al heb ik daar nog niet al te veel vertrouwen in. Het track record van de verkopende aandeelhouders, onder aanvoering van Rotterdam, biedt namelijk weinig hoop dat zij nog tot inkeer komen.” De ChristenUnie/SGP vindt dat, zeker in deze cruciale beginfase van de energietransitie, Eneco met zijn duurzame strategie, kennis en infrastructuur in publieke handen thuishoort.

Vandaag werd bekend dat de onrust binnen Eneco rondom de verkoop, tot vertraging van het verkoopproces zal leiden. Een door de rechter opgelegd onderzoek over dit proces kost namelijk veel tijd. Met de extra vertraging van tenminste een half jaar, dreigt de helft van de plannen van deze coalitie voorlopig in de ijskast terecht te komen. Pieter Grinwis: “Voor de dadendrang van het college is dit een forse afknapper. Zij zullen nieuwe manieren moeten vinden om de verduurzaming van onze stad te financieren. Ik breng daarom dan ook zeker bij de begrotingsbehandeling mijn eerder aangekondigde motie in stemming om het extra dividend van Eneco, dat we nu ook in 2020 nog gaan krijgen, te oormerken voor de energietransitie in onze stad. Die transitie kan namelijk niet wachten tot de slag om Eneco is gestreden.”

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: “Vertraging bij verkoop Eneco biedt kansen”'

Eerdere nieuwsberichten > 2018 > september