prostitutiewoensdag 03 juni 2015 16:26

Gister kwam naar buiten dat drie Hongaarse mannen zijn opgepakt voor het uitbuiten van verschillende vrouwen in de prostitutiestraten van Den Haag. Een van de vrouwen gaf aan drie jaar lang onder dwang als prostituee te hebben gewerkt. De ChristenUnie/SGP Den Haag is geschokt over opnieuw een verhaal van mensenhandel en uitbuiting in de prostitutie en heeft hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld. Raadslid Pieter Grinwis: “Dat het in deze veel gecontroleerde branche mogelijk is om zolang onder dwang te werken, is afschuwelijk. Het is het zoveelste bewijs dat ook de legale prostitutie is verweven met criminaliteit, onveiligheid en onvrijwilligheid.”

Dat de ChristenUnie/SGP geen voorstander is van de raamprostitutie is geen geheim. Maar ook als je de raamprostitutie wel wilt continueren is een veel beter en steviger beleid mogelijk. Raadslid Pieter Grinwis: “De onlangs aangekondigde verhoging van de minimumleeftijd voor prostituees naar 21 jaar is een stap in de goede richting, maar er is veel meer mogelijk dan dat. Zo kan Den Haag een registratie voor prostituees verplichten en exploitatievergunningen direct intrekken bij geconstateerde misstanden, een zogenaamd ‘one-strike-you’re-out-systeem’ dat de gemeente bij massagesalons gaat invoeren.” Daarnaast vraagt deze fractie om een stevige aanpak van eigenaars van prostitutiepanden.

Overigens, dat uitgerekend deze misstanden in de Geleenstraat plaatsvonden is een gevoelige tik op de neus van het college. Terwijl het stadsbestuur de Geleenstraat in de etalage zet als voorbeeld van een goed functionerende raamprostitutiestraat en het bijvoorbeeld onlangs vertegenwoordigers van de gemeente Utrecht daar heeft rondgeleid, vonden er al die tijd de grootste misstanden plaats. Zo blijkt maar weer: een schone, veilige en goed functionerende raamprostitutiestraat is een illusie.

20150603 sv_prostitutie205,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: stop uitbuiting! - Na zoveelste misstand tijd voor scherper prostitutiebeleid'

Eerdere nieuwsberichten > 2015 > juni