Pieter Grinwiswoensdag 15 juli 2015

De gemeenteraadsfracties van VVD Den Haag en ChristenUnie/SGP hebben schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Tom de Bruijn om de hellingbaan tussen de Dr. Lelykade en de Westduinweg met tweerichtingsverkeer te behouden. Al meerdere keren hebben deze fracties hier het afgelopen jaar om gevraagd. Aanleiding hiervoor was het voornemen van het college om in plaats van tweerichtingsverkeer eenrichtingsverkeer op dit punt te introduceren. Raadslid Pieter Grinwis (CU/SGP): "Daarmee zou de toch al gebrekkige verkeersafwikkeling bij de Scheveningse haven volstrekt onnodig verder verslechteren". Ondanks toegezegd onderzoek en geruststellende antwoorden van de wethouder, ligt er nu een vergunningsaanvraag voor de aanleg van een hellingbaan met keermuur later dit jaar op basis van de oude plannen. Raadslid Martin Wörsdörfer (VVD): "Wij willen een klip en klaar antwoord van de wethouder op de vraag of er op de nieuwe hellingbaan tweerichtingsverkeer mogelijk blijft".

Bereikbare haven

De bereikbaarheid van Scheveningen in het algemeen en Scheveningen Haven in het bijzonder baart de fracties van VVD en ChristenUnie/SGP al langer zorgen. Martin Wörsdörfer: "Om die reden is de VVD enkele maanden terug met een integraal pakket aan concrete voorstellen gekomen om de verkeersafwikkeling op Scheveningen te verbeteren. Tweerichtingsverkeer tussen de Dr. Lelykade en de Westduinweg is daarbij een onmisbaar onderdeel." Pieter Grinwis: "Je moet er toch niet aan denken dat straks alle auto's en vrachtwagens die bij de Tweede Haven moeten zijn, gedwongen worden eerst de nu al overvolle Westduinweg af te rijden om vervolgens via de Kranenburgweg het havengebied in te rijden."

Leefbaar Havenkwartier

Niet alleen de bereikbaarheid van het havenkwartier staat onder druk, ook de leefbaarheid kan wel een impuls gebruiken. Daarom is het Havenkwartier in het verleden enkele zogenoemde Leefbaarheidspleinen toegezegd, waaronder eentje ter hoogte van het huidige buiten gebruik gestelde gemaal aan de Dr. Lelykade. Het is al lange tijd stil over de aanleg van een dergelijk plein met én voor de bewoners. VVD en ChristenUnie/SGP hebben wethouder De Bruijn opgeroepen snel duidelijkheid hierover te verschaffen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20150714 Sv ChristenUnie-SGP en VVD over Hellingbaan121,0 kBapplication/pdfdownload
Scheveningen

Reacties op 'ChristenUnie/SGP en VVD op de bres voor tweerichtingsverkeer Dr. Lelykade-Westduinweg'