Bijdrage debat LMCA Spoor en regionaal OV
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Tijdens het debat kregen de minister en ik bijna woorden over de ambitie van de minister. Laat ik er duidelijk over zijn dat de minister en ik hierover volstrekt gelijkgestemd zijn.
Tijdens de begrotingsbehandeling en de bespreking van de Landelijke Markt- en Capaciteitsanalyse Spoor heeft mijn fractie al uitgebreid stilgestaan bij de procedures rond de bouw van nieuwe stations. Nieuwe stations kunnen, zeker als er een goede samenhang is met de ruimtelijke ontwikkelingen, bijdragen aan de 5% groeiambitie van het spoor. Ik dien daarom de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit de LMCA Spoor en het antwoord op de feitelijke vragen over het MIRT 2008 blijkt dat er plannen zijn voor ruim twintig nieuwe stations;
constaterende dat in 2000 in het kader van de beleidsnotitie aanleg nieuwe stations voor het laatst een landelijke toetsing heeft plaatsgevonden van nieuwe stations;
verzoekt de regering, inzichtelijk te maken welke nieuwe stations door de regio´s, ProRail en de vervoerders gewenst worden, deze lijst van een beoordeling te voorzien en in het MIRT een projectblad nieuwe stations op te nemen met daarin de stand van zaken van de planning en de financiering door Rijk en overige overheden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Cramer. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 125 (29984).
De heer Cramer (ChristenUnie):
Mijn tweede motie heeft betrekking op de eerder genoemde beleidsnotitie aanleg nieuwe stations, die momenteel wordt aangepast. Het beleid van verbeterde lokale bereikbaarheid door de aanleg van een station staat in de huidige richtlijnen nu te vaak tegenover het belang van de capaciteit op het netwerk. Deze belangen moeten niet tegenover elkaar staan. Natuurlijk moet de negatieve invloed van een nieuw station op de kwaliteit van de dienstregeling van de intercity´s worden voorkomen, maar dat kan ook door de aanleg van inhaalspoor, zoals de minister ook heeft gezegd, als eerste stap naar capaciteitsuitbreiding op de rest van de corridor. Ik dien daartoe de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit de gevoeligheidsanalyse van de LMCA Spoor blijkt dat een aantal stations niet kan worden gerealiseerd zonder een negatief effect op de rijtijden van intercity´s of de beschikbaarheid van goederenpaden;
overwegende dat nieuwe stations kunnen bijdragen aan de groeiambitie van 5% op het spoor;
constaterende dat in de beleidsnotitie aanleg nieuwe stations aan een nieuw station de voorwaarde wordt gesteld dat voor de bediening geen extra infrastructurele voorzieningen nodig zijn en dat eventuele extra infrastructurele voorzieningen zoals inhaalsporen anders ten laste komen van de investering in dit station;
overwegende dat er voor de aanleg van stations een begrensde rijksbijdrage geldt, die meestal ontoereikend is voor deze extra infrastructurele voorzieningen;
verzoekt de regering, de criteria voor nieuwe stations zodanig aan te passen dat capaciteitstekort niet doorslaggevend is voor de besluitvorming over en financiering van nieuwe stations en dat ingeval van een positieve beoordeling op de andere criteria (zoals de vervoerwaarde) zo nodig een capaciteitsvergrotingsplan wordt opgesteld, zodat het nieuwe station kan worden gerealiseerd,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Cramer. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 126 (29984).
De heer De Krom (VVD):
Het ging zo snel dat ik niet zeker weet of ik de motie volledig heb begrepen. Ik zal hem dadelijk goed nalezen. Wellicht dat de heer Cramer nog even kan ingaan op de financiële consequenties die aan deze motie kleven.
De heer Cramer (ChristenUnie):
Ik meen dat de financiële consequenties op voorhand niet van doorslaggevende aard zijn. Wij hebben een bepaald budget voor nieuwe stations. De prioriteitstelling welke stations het eerst aan de beurt zijn, stuit soms op de capaciteitsproblemen. Naar mijn mening moeten andere criteria dan de capaciteit van de lijn doorslaggevend zijn welk station als eerste wordt aangepakt.
De heer De Krom (VVD):
Ik begrijp het antwoord van de heer Cramer zodanig, dat er financiële consequenties zijn. Deze zijn weliswaar niet doorslaggevend maar zij zijn er wel. Ik ben geïnteresseerd in het antwoord op de vraag waar hij de benodigde financiële middelen vandaan denkt te halen.
De heer Cramer (ChristenUnie):
Ik meen dat niet te hebben gezegd.
De voorzitter:
Neen.
De heer Cramer (ChristenUnie):
De heer De Krom legt mij iets in de mond dat ik zeker niet heb bedoeld te zeggen. Ik loop overigens niet weg voor financiële consequenties. Daarover zullen wij een ander debat moeten worden. Dit debat gaat over de LMCA, de prioriteitstelling bij de stations. Ik heb de minister het verzoek gedaan om daarvoor heldere criteria vast te stellen en er niet alleen van uit te gaan dat het station niet kan worden gerealiseerd wanneer de capaciteit niet toereikend is, terwijl bijvoorbeeld het aantal instappers buitengewoon groot zou zijn.
Bron: ongecorrigeerd verslag
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2008 > maart
- 28-03-2008 28-03-2008 16:28 - 'Kabinet, sluit je aan bij Europese collega's!'
- 28-03-2008 28-03-2008 11:20 - Arie Slob: "Geen smoesjes. Lopen."
- 28-03-2008 28-03-2008 10:19 - 'Fitna aaneenschakeling schokkende beelden'
- 27-03-2008 27-03-2008 17:11 - Financiële prikkel voor aanpak risicojongeren
- 27-03-2008 27-03-2008 14:59 - 'Maak icoon van de Nederlandse sloot'
- 27-03-2008 27-03-2008 13:13 - Inbreng bij Wet raadplegend referendum Hervormingsverdrag
- 27-03-2008 27-03-2008 13:06 - Bijdrage debat over de mislukte ondertekening van het milieuplan voor de vervoerssector
- 27-03-2008 27-03-2008 13:00 - Bijdrage debat over de sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders
- 27-03-2008 27-03-2008 12:46 - Bijdrage debat over Tsjaad
- 27-03-2008 27-03-2008 11:54 - Bijdrage debat over de aanpak van Antilliaans-Nederlandse risicogroepen
- 27-03-2008 27-03-2008 11:53 - Overleg over duurzaam inkopen
- 26-03-2008 26-03-2008 11:47 - Overleg over de Voedsel- en Warenautoriteit
- 26-03-2008 26-03-2008 11:46 - Inbreng bij de wijziging van de Monumentenwet 1988
- 26-03-2008 26-03-2008 09:47 - Bijdrage debat over banenverlies Schiphol in verband met de invoering van de vliegtax
- 26-03-2008 26-03-2008 09:38 - Bijdrage debat over de wettelijke gemeenschap van goederen
- 26-03-2008 26-03-2008 08:40 - "‘Doe Normaal!’ landelijk invoeren"
- 25-03-2008 25-03-2008 17:03 - Antwoord op schriftelijke vragen wachttijden bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)
- 25-03-2008 25-03-2008 16:14 - Meerderheid zegt ‘ja' tegen missie Tsjaad
- 25-03-2008 25-03-2008 11:41 - Overleg over voortijdig schoolverlaten
- 25-03-2008 25-03-2008 10:20 - Bijdrage debat LMCA Spoor en regionaal OV
- 20-03-2008 20-03-2008 16:45 - ‘Olympische Spelen alleen in democratische landen'
- 20-03-2008 20-03-2008 16:31 - Overleg over waterverontreiniging
- 20-03-2008 20-03-2008 16:12 - Overleg over vrijwilligerswerk en mantelzorg
- 19-03-2008 19-03-2008 22:02 - Goede zorg kan vraag naar euthanasie ‘oplossen'
- 19-03-2008 19-03-2008 21:55 - ‘Abortus niet simpel een recht, maar een probleem'
- 19-03-2008 19-03-2008 16:07 - Overleg over kernenergie
- 19-03-2008 19-03-2008 15:59 - Overleg over de Euthanasiewet
- 19-03-2008 19-03-2008 15:55 - Overleg over de Wet afbreking zwangerschap
- 19-03-2008 19-03-2008 14:22 - Inbreng over de samenvoeging van Alkemade en Jacobswoude
- 19-03-2008 19-03-2008 14:19 - Inbreng over de samenvoeging van Bennebroek en Bloemendaal
- 19-03-2008 19-03-2008 11:26 - Overleg over chiptechnologie in (toegangs)passen
- 18-03-2008 18-03-2008 16:21 - Overleg over de aanpak van Antilliaans-Nederlandse risicogroepen
- 18-03-2008 18-03-2008 16:16 - Overleg over Schiphol
- 18-03-2008 18-03-2008 16:03 - Overleg over het tegengaan van segregratie in het basisonderwijs
- 18-03-2008 18-03-2008 11:10 - Bijdrage debat over de Europese Top
- 14-03-2008 14-03-2008 19:00 - Kamervragen na dood Chaldeeuwse bisschop
- 14-03-2008 14-03-2008 16:44 - Vragen over kolenstroom
- 13-03-2008 13-03-2008 15:48 - Overleg over de invoering van de OV-chipkaart
- 13-03-2008 13-03-2008 15:43 - Overleg over de sociale veiligheid in het OV
- 13-03-2008 13-03-2008 15:29 - Overleg over het arbeidsmarktbeleid
- 13-03-2008 13-03-2008 14:09 - Overleg over het Grote Merengebied
- 13-03-2008 13-03-2008 14:06 - Verbod op godslastering ‘geen overbodige luxe'
- 13-03-2008 13-03-2008 13:52 - Inbreng over de Paspoortwet
- 13-03-2008 13-03-2008 13:47 - Inbreng over de rechtspositie van ministers en staatssecretarissen
- 13-03-2008 13-03-2008 13:45 - Inbreng over het Afrikabeleid
- 13-03-2008 13-03-2008 13:28 - Bijdrage spoeddebat over de sluiting van postkantoren
- 13-03-2008 13-03-2008 13:07 - Bijdrage debat over de jeugdbescherming
- 13-03-2008 13-03-2008 11:59 - Bijdrage debat over het verbod op sex met dieren
- 13-03-2008 13-03-2008 11:32 - Bijdrage debat over voorzieningenplanning bij scholen
- 12-03-2008 12-03-2008 15:24 - Overleg over de herziening van de Huisvestingswet
- 12-03-2008 12-03-2008 11:16 - Overleg over de Europese Raad
- 12-03-2008 12-03-2008 11:08 - Overleg over zelfstandig ondernemerschap
- 12-03-2008 12-03-2008 10:35 - Spoeddebat over de groei van het persoonsgebonden budget gebruik
- 12-03-2008 12-03-2008 10:29 - Bijdrage debat over het homo-emancipatiebeleid
- 12-03-2008 12-03-2008 10:15 - Bijdrage debat over de rechten van het kind
- 11-03-2008 11-03-2008 16:32 - Arie Slob levert praktische bijdrage met Walk4Water
- 11-03-2008 11-03-2008 15:15 - Overleg over gelijke behandeling bij arbeid en beroep
- 11-03-2008 11-03-2008 15:11 - Algemeen overleg over medische ethiek
- 11-03-2008 11-03-2008 15:04 - Inbreng over de rookvrije horeca
- 11-03-2008 11-03-2008 11:29 - PerspectieF: 'Uitgaan moet leuk en gezellig blijven'
- 11-03-2008 11-03-2008 09:52 - Bijdrage debat WRR-rapport ‘Europa in Nederland’
- 11-03-2008 11-03-2008 09:44 - Bijdrage debat over de goedkeuring Europese Code sociale zekerheid
- 07-03-2008 07-03-2008 20:52 - 'Wilders duikt weg voor debat'
- 07-03-2008 07-03-2008 13:24 - GayPride: niet meer dan 'te billijken'
- 07-03-2008 07-03-2008 12:26 - Kamer organiseert hoorzitting over Spelen
- 06-03-2008 06-03-2008 16:59 - ChristenUnie steunt ambitieniveau defensie
- 06-03-2008 06-03-2008 16:30 - Kamervragen over ultrafijnstof van brommers
- 06-03-2008 06-03-2008 13:48 - Overleg over de kwaliteitsagenda primair onderwijs
- 06-03-2008 06-03-2008 13:41 - Overleg over de WMO
- 06-03-2008 06-03-2008 13:34 - Overleg over maatschappelijk verantwoord ondernemen
- 06-03-2008 06-03-2008 13:31 - Overleg over de armoedemonitor
- 06-03-2008 06-03-2008 11:22 - Bijdrage debat VAO Natura 2000
- 06-03-2008 06-03-2008 11:21 - Overleg over de RAZEB
- 06-03-2008 06-03-2008 11:06 - Bijna 175.000 werkende 'armen'
- 06-03-2008 06-03-2008 11:00 - Bijdrage debat over het drugsbeleid
- 06-03-2008 06-03-2008 10:42 - Inbreng bij de wijziging van de Wegenverkeerswet
- 05-03-2008 05-03-2008 17:05 - Antwoord op schriftelijke vragen aansluiting van duurzameelektriciteitsproductiemiddelen
- 05-03-2008 05-03-2008 16:21 - Inbreng over enkele wijzigingen in de wet milieubeheer betreffende afvalstoffen
- 05-03-2008 05-03-2008 13:19 - Overleg over het rapport 'Hart voor de publieke zaak'
- 05-03-2008 05-03-2008 10:53 - Bijdrage debat over babysterfte en verloskundige zorg
- 05-03-2008 05-03-2008 10:52 - Inbreng over medezeggenschap in het beroepsonderwijs
- 05-03-2008 05-03-2008 10:38 - Bijdrage debat over gratis schoolboeken
- 04-03-2008 04-03-2008 10:42 - Bijdrage debat over de goedkeuring van de Europese Code sociale zekerheid
- 04-03-2008 04-03-2008 10:34 - ChristenUnie: maak korte metten met krakersgeweld
- 03-03-2008 03-03-2008 14:33 - Overleg over de beleidsnota Biologische Landbouwketen
- 01-03-2008 01-03-2008 09:59 - Bijdrage debat kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs
Reacties op 'Bijdrage debat LMCA Spoor en regionaal OV'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.