Steun in de rug

vrijdag 17 augustus 2001 17:23

DEN HAAG – ChristenUnie-kamerlid Slob en zijn SGP-collega Van der Vlies ervaren de NIPO-enquête naar de behoefte aan christelijke zorg als een „steun in de rug.”

„Mensen uit de volle breedte van de gereformeerde gezindte hebben een warm hart voor zorginstellingen op christelijke grondslag. De enquête maakt duidelijk dat we ons in Den Haag niet voor niets druk maken over identiteitsgebonden instellingen. Het is voor alle politieke partijen en voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport goed om dit weer eens onder ogen te zien”, aldus Slob, die voor de fractie tweede woordvoerder is op het gebied van de gezondheidszorg.

SGP-fractievoorzitter Van der Vlies is ook blij met het onderzoek. „De grote behoefte aan identiteitsgebonden zorg heeft alles te maken met de secularisatie en de scheiding tussen pro life en niet-pro life. De geborgenheid is ter discussie gesteld en het vertrouwen geschaad. Bovendien spelen geloofs- en zingevingsvragen voor de achterban een belangrijke rol bij de hulpverlening”, aldus de SGP'er.

Regionalisering
Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid zegt dat het uitgangspunt van de regering is dat de zorgverlening aan moet sluiten bij de behoefte en achtergrond van mensen. „Als mensen een bepaalde vorm van zorg wensen, bijvoorbeeld vanuit hun levensbeschouwing, dan kan die zorg er komen. Nederland kent vanouds een grote diversiteit aan hulpverlening vanuit verschillende signaturen.” De regionalisering van de zorg hoeft volgens de woordvoerder geen bedreiging te vormen voor identiteitsgebonden zorg: „Als er voldoende vraag is, zal de hulpverlening er komen.”

Bron: Reformatorisch Dagblad

Van onze redactie politiek
Arie Slob

Reacties op 'Steun in de rug'