124207910_fc4cdd3e8e_zdonderdag 07 december 2017 11:32

De ChristenUnie/SGP vindt dat er harder moet worden opgetreden tegen malafide incassobureaus in de stad. Afgelopen maandag berichtte de Telegraaf over een Haags incassobureau waar deurwaarders jarenlang onterechte en dubbele kosten in rekening brachten bij schuldenaren. Tot verbazing van fractievoorzitter Pieter Grinwis is niet overgegaan tot vervolging: “Het kan toch niet zo zijn dat alleenstaande moeders, die van een uitkering moeten rondkomen, door smerige incassotrucs nog verder het schuldenmoeras in worden geduwd. Dit moet niet alleen op landelijk niveau worden aangepakt, maar ook lokaal. Ik heb daarom schriftelijke vragen aan het Haagse college gesteld om te kijken welke juridische mogelijkheden de gemeente heeft om de uitwassen in de incasso-industrie aan te pakken.”

“De gemeente moet geen vijand van de burger zijn, maar een bondgenoot, juist ook als iemand schulden bij de gemeente heeft. Dat komt namelijk vaak vanuit onmacht, niet uit onwil. Wij willen dan ook dat iemand in zo’n geval niet een deurwaarder, maar een hulpverlener aan de deur krijgt. Die hulpverlener kan helpen om de financiën weer op orde te krijgen en de rekening netjes aan de gemeente te betalen. Zo voorkom je dat Hagenaars door hun eigen gemeente met nog meer schulden worden overladen en bied je perspectief in vaak hopeloze situaties. Alleen wanneer er écht sprake is van onwil, moet de gemeente een, uiteraard betrouwbaar, incassobureau inschakelen.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
20171206 Schriftelijke vragen betreffende malafide incassobureaus431,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Tijd voor actie tegen malafide incassobureaus - Stuur hulpverleners in plaats van deurwaarders'

Eerdere nieuwsberichten > 2017 > december