betaald parkerendinsdag 27 januari 2015 09:00

De ChristenUnie/SGP-fractie betreurt de overhaaste invoering van betaald parkeren in Duindorp. Zonder dat het draagvlak voor betaald parkeren in deze wijk is onderzocht en ondanks kritiek in de gemeenteraad hierop, gaat het college van B&W onverdroten voort met de invoering van betaald parkeren. Raadslid Pieter Grinwis: "Daarnaast zit het mijn fractie dwars dat het college betaald parkeren invoert zonder grondig naar alternatieve oplossingen te kijken. Door het beleid van het vorige en het huidige college worden auto's als een soort boeggolf gestuwd van wijken waar betaald parkeren is ingevoerd naar wijken waar het nog gratis parkeren is (maar voor hoe lang?). Bovendien zitten burgers opgezadeld met extra kosten waar ze niet om hebben gevraagd."

De ChristenUnie/SGP-fractie wil graag dat het college ook andere oplossingen onderzoekt en vraagt  het college een proef te doen met het parkeren van bedrijfsauto's en -bussen buiten de wijk. In een willekeurig weekend telde de ChristenUnie/SGP bijvoorbeeld 200 bedrijfswagens in Duindorp. De aanwezigheid van deze bedrijfswagens in wijken met een hoge parkeerdruk is voor veel bewoners een grote ergernis. Wanneer deze bedrijfswagens 's nachts en in het weekend buiten de wijk geparkeerd worden, is het parkeerprobleem van Duindorp en andere wijken al een heel stuk minder.

Bedrijfswagens kunnen geweerd worden door een aanpassing van de APV. Uiteraard moet er alternatieve parkeergelegenheid zijn voor bedrijfswagens buiten de woonwijk. In het geval van Duindorp is er een uitermate geschikt alternatief, namelijk het Norfolkterrein of anders aan de Houtrustweg richting het Zuidelijk Havenhoofd. Daarom zou Duindorp goed kunnen fungeren als pilotwijk. En hopelijk is het college alsnog bereid de invoering van betaald parkeren in Duindorp en in andere wijken ten minste voor de duur van de pilot op te schorten.

Sociaal parkeerbeleid

De ChristenUnie/SGP vindt dat het college veel te snel over de negatieve sociale gevolgen van betaald parkeren in woonwijken heenstapt, zoals vereenzaming. Pieter Grinwis: "Te vaak heb ik de afgelopen tijd gehoord van oudere bewoners dat ze minder bezoek krijgen vanwege de invoering van betaald parkeren, ondanks de mogelijkheden die een bezoekerskaart biedt." Ook houdt de gemeente te weinig rekening met bijvoorbeeld kerken, verenigingen, sportaccommodaties en instellingen als Muzee Scheveningen. Pieter Grinwis: "Zo moeilijk is het toch niet om het parkeerregime zo in te regelen dat bijvoorbeeld bezoekers van een reguliere kerkdienst of van een voetbalvereniging geen last hebben van betaald parkeren." Verder heeft de fractie aangedrongen om het parkeren voor mantelzorgers in wijken met betaald parkeren snel gratis te maken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20150126 sv_omtrent betaald parkeren90,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'College kiest té snel voor betaald parkeren - ChristenUnie/SGP wil parkeerproef voor bedrijfsauto's buiten de wijk'

Eerdere nieuwsberichten > 2015 > januari