Bert Jan Urbanwoensdag 15 april 2015 12:56

Zorg of begeleiding nodig? Veel hulpvragers en hun mantelzorgers kijken eerst op internet. ChristenUnie/SGP is blij dat de gemeente Den Haag hier een speciale website voor heeft ingericht, maar de inhoud is helaas nog te mager. ChristenUnie/SGP wil dat de digitale ingang burgers goed op weg helpt en niet van het kastje naar de muur stuurt. Fractievertegenwoordiger Bert Jan Urban: “ChristenUnie/SGP heeft in de debatten over zorg en jeugdhulp steeds benadrukt dat hulp goed moet aansluiten op de persoonlijke situatie van mensen: de medische en sociale omstandigheden, de eigen (on)mogelijkheden en de eigen cultuur en identiteit. Dat helpt in een effectieve aanpak. Het vraagt ook om keuzevrijheid.”

De organisatie Alleszelf.nl heeft op haar website kritische noten gekraakt over de digitale informatie van de gemeente. Van de kant van het college bleef het daarna stil, ook na vragen in de raadscommissie. ChristenUnie/SGP heeft nu schriftelijke vragen gesteld en roept het college op de informatie te verbeteren.

Sinds 1 januari is de gemeente verantwoordelijk voor een veel groter deel van zorg en begeleiding van haar inwoners. Mensen worden daarbij gevraagd meer eigen verantwoordelijkheid te nemen.  ChristenUnie/SGP denkt dat dit in veel gevallen kan. Mensen kunnen langer thuis blijven wonen als er voldoende hulp is, bijvoorbeeld bij het huishouden of de administratie. Ook dagbesteding is heel belangrijk: eruit kunnen voor begeleiding en sociaal contact, en om mantelzorgers te ontlasten. De website helpt hier niet goed bij. Het is een te beperkte uitstalling van hulpaanbod en zorgaanbieders.

Fractievertegenwoordiger Bert Jan Urban: “De gemeente moet zorgvragers beter op weg helpen. De website is een begin, maar je wordt te snel doorverwezen. Geef mensen meer informatie om zich te oriënteren. Bij dagbesteding zien wij bijvoorbeeld wel informatie over ouderen met dementie, maar dagbesteding voor andere groepen is ver te zoeken op de site. Waarom moet je eerst een ‘advies op maat’ aanvragen om dit soort informatie boven water te krijgen?”

Hieronder kunt u de ingediende vragen downloaden.

20150415 sv_digitaal zorgloket201,4 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie/SGP: zorg-website Den Haag nog te mager - Mensen beter helpen op weg naar passende hulp'

Eerdere nieuwsberichten > 2015 > april