ChristenUnie/SGP wil veiliger opvang slachtoffers huiselijk geweld

huiselijk gewelddonderdag 10 december 2015

De Haagse ChristenUnie/SGP-fractie is, juist op deze internationale dag van de mensenrechten, pijnlijk getroffen door de berichtgeving rondom één van de locaties van vrouwenopvang 'Blijf Huis' in Noord-Holland en wil weten of daar ook slachtoffers uit Den Haag opgevangen worden. Oud-bewoners meldden in september misstanden, waaronder een ernstig vervuilde woonomgeving, bedreiging en zelfs prostitutie. Inmiddels is een deel van de beweringen door onderzoek bevestigd. De ChristenUnie/SGP maakt zich met name zorgen over slachtoffers van huiselijk geweld die het predicaat 'code rood' hebben: vrouwen die vanwege ernstige problemen, zoals bedreiging, buiten de regio opgevangen worden, waar ze tot rust kunnen komen. Er is dus een kans dat er Haagse vrouwen terechtgekomen zijn in de locatie van Blijf Huis.

'Ticketfonds'

Fractievertegenwoordiger Anil Kumar: "Het is schokkend om te horen dat slachtoffers van huiselijk geweld, vrouwen die juist op zoek zijn naar veiligheid, in een onveilige omgeving terecht kunnen komen. En dan kun je je als stad afvragen: willen wij slachtoffers uit Den Haag daar heen brengen?" De ChristenUnie/SGP heeft daarom het college gevraagd of er Haagse slachtoffers in Blijf Huis zijn opgevangen. Ook heeft de fractie aandacht gevraagd voor slachtoffers van achterlating in het buitenland. Anil Kumar: "Binnen de VNG is afgesproken dat slachtoffers van achterlating in het buitenland, bij hun gemeente een aanvraag voor een vliegticket moeten kunnen indienen, om zo terug te kunnen keren naar Nederland. Wij hebben het college gevraagd of hiervoor ruimte in het budget kan worden gemaakt."

Dag van de mensenrechten

Vandaag is het de internationale dag van de mensenrechten. Er zijn nog steeds te veel kwetsbare groepen van wie de rechten geschonden worden. En dat is niet alleen elders op de wereld, maar ook dichtbij huis, in Den Haag. Anil Kumar: "Ik ben erg blij met organisaties die zich internationaal of lokaal inzetten voor mensenrechten, zoals Femmes For Freedom, die zich hard maakt voor vrouwen en kinderen in mensonterende situaties als huiselijk geweld en huwelijksdwang."

Writer's Block Festival

Fractievertegenwoordiger Anil Kumar: "Vandaag schrijf ik namens de ChristenUnie/SGP mee tijdens het Writer's Block Festival van Amnesty International. Mijn brief zal ik schrijven naar de vanwege haar christelijk geloof in Pakistan gevangen gezette Asia Bibi om haar te laten weten dat we haar pijnlijke lot ons aantrekken. Daarnaast zal ik ook Shirin Musa schrijven - directeur van Femmes for Freedom. Haar inzet voor kwetsbare vrouwen en kinderen in onze stad en in heel Nederland is groot."

20151209 vragen vrouwenopvang huiselijk geweld765,9 kBapplication/pdfdownload
Opvang

Reacties op 'ChristenUnie/SGP wil veiliger opvang slachtoffers huiselijk geweld'

Eerdere nieuwsberichten > 2015