Bijdrage Joël Voordewind aan plenaire debat over de kaping van een Nederlands schip
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Voorzitter. Vorige week werd een Antilliaans schip voor de Somalische kust door piraten gekaapt. Deze gebeurtenis staat helaas niet op zichzelf maar volgt in een lange reeks eerdere kapingen en pogingen daartoe. De vraag die nu voorligt, is of de maatregelen die worden genomen, wel effectief genoeg zijn en of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn.
Drie weken geleden heb ik tijdens het vragenuurtje voorgesteld om mariniers te plaatsen op Nederlandse koopvaardijschepen, om die beter te beschermen tegen kapingen en gijzelingen. Uit de antwoorden van de regering op mijn vragen heb ik begrepen dat er militaire, strategische en juridische bezwaren tegen zijn. Welke bezwaren zijn dat nu precies? Zwitserland, België en mogelijk ook Frankrijk plaatsen namelijk wel militairen op hun schepen. Kan de minister of de staatssecretaris daarop ingaan? Ik roep de regering op om alsnog serieus de mogelijkheid te onderzoeken om mariniers op schepen te laten meevaren indien deze koopvaardijschepen niet in staat zijn om mee te varen met EU- of NAVO-konvooien. Uiteraard moeten mariniers dan goed toegerust en beveiligd zijn en moeten de kosten redelijkerwijs worden verhaald op de rederijen, zoals ook in het Belgische plan wordt voorgesteld.
De ChristenUnie-fractie staat niet alleen. De Volkskrant meldde vanmorgen dat heel veel reders de geboden protectie onvoldoende vinden. Ze omzeilen het verbod op wapens aan boord door bewapende volgboten te huren om zo hun schepen tegen piraten te beschermen. De Zeven Provinciën was te ver weg. Hoe zit het met andere fregatten die in het kader van de NAVO- en EU-operaties actief zijn in het gebied? De kracht van de operatie zou juist gelegen moeten zijn in een gemeenschappelijke aanpak. Maakt het schip Marathon nu wel of niet deel uit van de Atlantakonvooien van de EU? Indien dit wel het geval was, hoe kan het dan dat dit schip alsnog werd gekaapt?
Melden alle schepen zich voor de EU Group Transit en houden schepen zich aan de best practices? Hoe effectief zijn deze missies? Volgens de reders is er in de praktijk amper sprake van een effectieve bescherming van de koopvaardijschepen onder Nederlandse vlag en zijn verreweg de meeste bijstandsverzoeken afgewezen met een beroep op het niet beschikbaar zijn van het Nederlandse marinefregat. Kan de minister dit beamen? Zo ja, waarom zijn de bijstand en de informatievoorziening zo beperkt?
Wie is er eerstverantwoordelijk voor verdere acties en handelingen, het Nederlands-Antilliaanse ministerie van verkeer en waterstaat of het Nederlandse? Ik neem aan het Antilliaanse, omdat het schip staat ingeschreven in het Antilliaanse scheepsregister. Wat is op dit moment dan nog de rol van Nederland en wat is de rol van het Nederlandse fregat de Zeven Provinciën? Ik heb begrepen dat dit op weg is naar de Marathon. Wat vindt het kabinet van de suggestie om een liaison van de reders bij het hoofdkwartier van de NAVO te plaatsen?
De heer Haverkamp (CDA):
Ziet u een rol voor de Nederlandse marine in het kader van dit schip, dat onder Antilliaanse vlag vaart?
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Ik zie wel degelijk een rol, maar ik vraag aan het kabinet, die rol precies in te vullen.
- Labels
- Bijdragen
- Joël Voordewind
Archief > 2009 > mei
- 29-05-2009 29-05-2009 20:18 - Slob: geen verdere afbouw melkquota
- 28-05-2009 28-05-2009 20:00 - Slob: Eurlings moet harder werken aan het spoor
- 28-05-2009 28-05-2009 10:16 - ChristenUnie heeft moeite met huisbankier RBS
- 28-05-2009 28-05-2009 10:00 - Ernst Cramer - werkbezoek aan Duitsland
- 28-05-2009 28-05-2009 10:00 - 'Harde grens aan omroepsalarissen'
- 28-05-2009 28-05-2009 09:38 - ChristenUnie: hoogste tijd voor nieuw landbouwbeleid
- 27-05-2009 27-05-2009 19:00 - 'Vliegtax niet schrappen zolang Schiphol tarieven niet verlaagt'
- 27-05-2009 27-05-2009 14:00 - 'Stop nertsenfokkerij, maar wel op een betrouwbare manier'
- 25-05-2009 25-05-2009 08:00 - Ernst Cramer - werkbezoek met vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
- 22-05-2009 22-05-2009 10:00 - Maatregelen nodig tegen gehoorschade
- 20-05-2009 20-05-2009 21:00 - ‘Niet korten op particuliere ontwikkelingshulp’
- 20-05-2009 20-05-2009 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat over Orbis
- 20-05-2009 20-05-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Onderwijstijd
- 20-05-2009 20-05-2009 16:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO NS en ProRail
- 20-05-2009 20-05-2009 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO rol maatschappelijke organisaties bij ontwikkelingssamenwerking
- 20-05-2009 20-05-2009 14:00 - Bijdrage ernst cramer aan het plenaire debat over kredietverstrekking ING
- 19-05-2009 19-05-2009 17:31 - Vragen over onderzoek hiv-healings
- 19-05-2009 19-05-2009 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO wachtlijsten en financiering jeugdzorg
- 19-05-2009 19-05-2009 13:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat over de wijziging Leerplichtwet 1969
- 19-05-2009 19-05-2009 11:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Energie
- 18-05-2009 18-05-2009 12:37 - Woonlastenwaarborg mogelijk gevaar voor huurtoeslag
- 18-05-2009 18-05-2009 11:26 - ChristenUnie: werken aan eenheid op Curaçao
- 16-05-2009 16-05-2009 11:17 - Slob wil debat over aflossingsvrije hypotheek
- 15-05-2009 15-05-2009 20:30 - 'Kabinet scoort teveel rood op groene doelstellingen'
- 15-05-2009 15-05-2009 20:00 - ChristenUnie wil actie tegen concurrentievervalsing Europese scheepsbouw
- 15-05-2009 15-05-2009 16:25 - ChristenUnie verrast door krimp
- 15-05-2009 15-05-2009 14:45 - ChristenUnie bepleit status quo energiemarkt
- 15-05-2009 15-05-2009 10:00 - Esmé Wiegman - bezoekt samen met de vkc VWS Lunet in Eindhoven
- 15-05-2009 15-05-2009 08:00 - Ernst Cramer - werkbezoek met vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
- 14-05-2009 14-05-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat over de verkoop Essent
- 14-05-2009 14-05-2009 13:44 - ChristenUnie steekt stokje voor digitaal gokspel
- 14-05-2009 14-05-2009 11:55 - ChristenUnie: Geen alcohol op schoolfeesten
- 14-05-2009 14-05-2009 11:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat over herindeling en samenvoeging
- 13-05-2009 13-05-2009 19:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat over het nationaal historisch museum
- 13-05-2009 13-05-2009 16:24 - Schuurman: 'Crisistax voor hoogste inkomens'
- 13-05-2009 13-05-2009 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO RAZEB
- 13-05-2009 13-05-2009 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan plenaire debat over de kaping van een Nederlands schip
- 13-05-2009 13-05-2009 14:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat over modernisering GBA
- 13-05-2009 13-05-2009 10:15 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat over toename asielverzoeken
- 12-05-2009 12-05-2009 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat wijziging wet milieubeheer
- 09-05-2009 09-05-2009 20:00 - Joël in Israël (slot): 'Het lijden is groot'
- 08-05-2009 08-05-2009 20:00 - Joël in Israël (5): De armen van Betlehem
- 07-05-2009 07-05-2009 21:00 - 'Ziekenhuis moet ondersteuning bieden bij transfer'
- 07-05-2009 07-05-2009 20:00 - Joël in Israël (4): Aan de oever van de Jordaan
- 06-05-2009 06-05-2009 20:00 - Joël in Israël (3): Naar Jeruzalem
- 05-05-2009 05-05-2009 20:00 - Joël in Israël (2): Geen bevrijdingsdag
- 04-05-2009 04-05-2009 20:00 - Joël in Israël (1): Vrede van onderop
- 01-05-2009 01-05-2009 13:00 - De week van Ernst (5): reflectie in de tuin
Reacties op 'Bijdrage Joël Voordewind aan plenaire debat over de kaping van een Nederlands schip'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.