Interview TV Programma Het Vermoeden

Omroep/zender: IKON, Ned 1
Datum: 19-01-2003 11.30 - 12.00  uur
Bekijk de uitzending

Tineke Huizinga werd bij de verkiezingen van mei 2002 met voorkeurstemmen gekozen in de Tweede Kamer voor de Christenunie. Zij maakt deel uit van de Srebrenica enquetecommissie. De Bergrede, Mattheus 5, is een belangrijke inspiratiebron voor haar.
Tineke Huizinga
De zaligmakingen die Jezus uitspreekt en de tekst "Gij zult het zout der aarde zijn". Vaak is over deze teksten gezegd dat de morele lat hier te hoog wordt gelegd. Tineke Huizinga herkent zich echter sterk in de wijze waarop de theoloog Bonhoeffer de tekst heeft geinterpreteerd. Je hoeft het niet te zijn, je bent het zout. Over hoeveel inspanning de bergrede van de lezers vraagt gaat het gesprek met Colet van der Ven.

Tineke Huizinga zit voor de Christenunie in de Tweede Kamer sinds mei 2002. Tot ieders verrrassing werd zij met veel voorkeurstemmen gekozen en steeg zij van de 7e plaats op de kandidatenlijst naar de 4e. Huizinga is van Nederlans Gereformeerde komaf. Zij studeerde rechten maar stopte met haar studie toen zij trouwde. Zij heeft drie kinderen.

Via vrijwilligerswerk bij VluchtelingeWerk en de gemeenteraad van Heereveen kwam zij in de landelijke politiek terecht. Naast veel portefeuilles is zij ook lid van de Srebrenica enquetecommissie. Ontwikkelingssamenwerking en het integratiebeleid zijn onderwerpen die haar zeer nauw aan het hart liggen.

Bron: www.ikon.nl

Tineke Huizinga