Schriftelijke vragen Eppo Bruins en Jan Paternotte (D66) over het rapport Actualisatie AEOLUS 2018 en geactualiseerde luchtvaartprognoses
Schriftelijke vragen Eppo Bruins en Jan Paternott (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
Kamerstuknr. 2019Z10110
Vraag 1
Herinnert u zich dat dBvision in de onafhankelijke contra-expertise van 13 februari 2018 heeft geconcludeerd dat de geluidberekeningen voor de milieueffectrapportage (MER) Lelystad Airport (zowel 2014 als 2018) zijn vastgesteld in een regeling die – los van wat wettelijk gezien is voorgeschre-ven – gebruikmaakt van een verouderde berekeningsmethode? 1)
Vraag 2
Klopt het dat, zoals dBvision stelt, al sinds 25 augustus 2016 bekend is dat de methode verouderd is, aangezien de Commissie voor de m.e.r. dat destijds heeft vastgesteld?
Vraag 3
Deelt u in het licht van uw toezegging tijdens het plenaire debat van 19 december 2017 over de milieueffectrapportage inzake Lelystad Airport «(w)e gaan rekenen met de meest actuele inzichten ....» 2), de mening op grond van uw antwoorden op vraag 1 en 2 dat de MER2018 Lelystad derhalve niet is uitgevoerd met de meest actuele inzichten? 3)
Vraag 4
Waarom is ervoor gekozen het verouderde model te gebruiken voor MER2018 Lelystad, terwijl al ten minste sinds 2016 bekend is dat het een verouderd model is?
Vraag 5
Wat betekent het «niet beschikbaar» zijn in uw antwoorden op mijn vragen, waar u stelt dat Doc29 «momenteel niet beschikbaar (is) voor toepassing» anders dan bij Schiphol, terwijl de toenmalige Staatssecretaris in haar brief
Vraag 6
Als de actualisatie van de MER2014 door het ministerie niet een «actualisatie» was genoemd, maar een nieuwe MER, had dan op dat moment hetzelfde verouderde model gebruikt kunnen en mogen worden?
Vraag 7
Is er jurisprudentie beschikbaar waaruit blijkt dat de richtlijn 2002/49/EG met het voorschrift dat elke vijf jaar geluidsbelastingskaarten gemaakt moeten worden voor belangrijke luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar, daarmee het aantal werkelijke vliegtuigbewegingen bedoelt of het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen zoals vastgelegd in het Luchthavenbesluit?
Vraag 8
Geldt richtlijn 2002/49/EG ook voor Lelystad Airport, aangezien het totaal aantal vliegtuigbewegingen op Lelystad Airport, inclusief general aviation (exclusief oefenvluchten), ruwweg het dubbele zal zijn van de grenswaarde van maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen (voor handelsverkeer en onderhoudsvluchten)? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Gezien het maximaal aantal vluchten op Lelystad, dat ruim boven de 50.000 zal zijn, hadden de geluidsbelastingkaarten in de bijlagen bij het besluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad (december 2018) dan niet moeten zijn gebaseerd op het nieuwe model Doc29? 5) Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Wanneer het besluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad niet in december 2018 maar in januari 2019 was genomen, hadden de met het verouderde model vastgestelde contouren dan nog gebruikt kunnen en mogen worden, gezien het feit dat per 31 december 2018 de Regeling Omgevingslawaai luchtvaart in werking is getreden waarin het nieuwe rekenmodel Doc29 verplicht is geïmplementeerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Zal handhaving bij Lelystad Airport plaatsvinden met Doc29 of met het verouderde model?
Vraag 12
Hoe gaat de vertaalslag plaatsvinden tussen het ontwerp (gebaseerd op het verouderde model) en de handhaving(gebaseerd op Doc29)? Zullen er nieuwe geluidsbelastingskaarten gemaakt worden, zodra ook voor Lelystad het Doc29 rekenvoorschrift is ingevoerd? Wat is hiervoor de tijdlijn?
Vraag 13
Is in de berekeningen voor MER2018 Lelystad «afschermingsfactor=1» wel of niet gebruikt?
Vraag 14
Kunt u exact aangeven voor welke type vliegtuigen «afschermingsfactor=1» is gebruikt, en voor welke typen «afschermingsfactor=0» is gebruikt?
Vraag 15
Zijn de geluidstabellen voor MER2018 Lelystad gebaseerd op een standaardatmosfeer van 25 graden Celsius?
Vraag 16
Bent u ervan op de hoogte dat er internationale standaardmethoden bestaan, om de standaard-geluidstabellen om te rekenen naar gemiddelde lokale omstandigheden?
Vraag 17
Kunt u bevestigen dat de geluidstabellen bij 25 graden Celsius niet gelijk zijn aan die bij 15 graden Celsius?
Vraag 18
Is er in de berekeningen geconverteerd van 25 naar 15 graden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Klopt het dat, hoewel Doc29 volgens uw antwoorden niet beschikbaar is voor andere vliegvelden dan Schiphol, de geluidscontouren voor Schiphol wél met zowel het verouderde model als met Doc29 zijn uitgevoerd? Verbreden of versmallen de geluidscontouren van rechte stukken wanneer Doc29 wordt gebruikt in plaats van het verouderde model? Verbreden of versmallen de geluidscontouren van bochten wanneer Doc29 wordt gebruikt in plaats van het verouderde model?
Vraag 20
Met welke factor verbreden of versmallen de geluidscontouren van rechte stukken? Kunt u daar, zo mogelijk afhankelijk van geluidsniveau, een (desnoods ruwe) schatting van geven?
Vraag 21
Wilt u de vragen deze keer wel één voor één beantwoorden?
1) Bijlage bij Kamerstuk 31 936, nr. 462
2) Handelingen 2017/18, nr. 36, item 21
3) Antwoord op vragen van het lid Bruins over het rapport Actualisatie AEOLUS 2018 en geactualiseerde luchtvaartprognoses (2019D20308) van 18 mei 2017 stelde dat het model is geverifieerd, verbeterd en geschikt voor berekeningen?
4) Wat moet er technisch gebeuren, zodat het wel «beschikbaar» is?
5) Kamerstuk 29 665, nr. 2385Kamerstuk 31 936, nr. 535
Archief > 2019 > mei
- 29-05-2019 29-05-2019 00:00 - Bijdrage Nico Drost aan het plenair debat over over het rapport van de Algemene Rekenkamer over cybersecurity van vitale waterwerken
- 29-05-2019 29-05-2019 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over het bericht ‘RIVM en CBS: psychische gezondheid jongeren achteruit in afgelopen tien jaar’
- 29-05-2019 29-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan een wijziging van de Meststoffenwet in verband met tijdelijke verhoging van het afromingspercentage bij overgang van een fosfaatrecht
- 29-05-2019 29-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Handelsbevordering
- 28-05-2019 28-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg over de voortgangsrapportage NL bijdrage anti-ISIS coalitie en brede veiligheidsinzet Irak 2019
- 27-05-2019 27-05-2019 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Joël Voordewind de brandbrief van het Strategisch Overleg Mensenhandel (SOM) aan Tweede Kamer inzake de tijdelijke werkwijze Dublinoverdrachten
- 27-05-2019 27-05-2019 00:00 - Bijdrage Nico Drost aan de initiatiefnota van de leden Omtzigt en Bruins over het nabestaandenpensioen
- 22-05-2019 22-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan VAO Nationale Omgevingsvisie (NOVI) (AO d.d. 24/04)
- 22-05-2019 22-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Mijnbouw / Groningen
- 21-05-2019 21-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over het overzicht van geregistreerde incidenten in de Rapportage vreemdelingenketen
- 21-05-2019 21-05-2019 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Kees van der Staaij (SGP) over de behandeling van het onderwerp godsdienstvrijheid in het Algemeen Ambtsbericht over Afghanistan
- 21-05-2019 21-05-2019 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins en Jan Paternotte (D66) over het rapport Actualisatie AEOLUS 2018 en geactualiseerde luchtvaartprognoses
- 16-05-2019 16-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de LHBTI-monitor 2018 en over de Nashvilleverklaring
- 16-05-2019 16-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Pleegzorg / Gezinshuizen
- 16-05-2019 16-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Pleegzorg / Gezinshuizen
- 16-05-2019 16-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Klimaat en energie
- 16-05-2019 16-05-2019 00:00 - Bijdrage Nico Drost aan het algemeen overleg Digitale overheid
- 15-05-2019 15-05-2019 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Voortgang voorinvesteringen op instellingen hoger onderwijs
- 15-05-2019 15-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en Nationaal Strategisch Plan
- 15-05-2019 15-05-2019 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Turkije
- 14-05-2019 14-05-2019 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over vervuiling van de Waddenzee als gevolg van het verlies van 291 containers door een vrachtschip
- 14-05-2019 14-05-2019 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Wetenschapsbeleid