Flevofestival: ChristenUnie meest sociaal

zaterdag 14 augustus 2004 23:09

Het politiek cafe blijkt een uit de kluiten gewassen circustent. Dat is wat de bezoekers van de verkiezing voor meest christelijk sociale partij van Nederland voorgeschoteld krijgen. André Rouvoet(CU), Harry van Bommel(SP) en Jan de Vries(CDA) zijn allemaal doorgewinterde politici. Wat ze met Flevo hebben? Jan de Vries is zestien jaar lang naar Flevo geweest, vorig jaar nog als backstage gast bij Andy Hunter! André Rouvoet heeft Flevo verschillende jaren bezocht, de laatste jaren is hij er als 'artiest' actief.

Bron: www.flevofestival.nl

Door: Thijs Noorlandt

Aan het eind van het programma moet de prijs voor de meest christelijk-sociale partij van Nederland uitgereikt worden. Hiervoor is een jury bij elkaar gezocht die, samen met het publiek, de winnaar zal bepalen. Het debat neemt meteen serieuze vormen aan. De  heren politici hebben er duidelijk zin in. Het eerste onderwerp waar de meningen over gespuid mogen worden is het steunen van economisch zwakke door de overheid. Rouvoet merkt op dat niet alleen de Zalm, maar ook de Psalmnorm (verwijzend naar Psalm 72) gehanteerd moeten worden.

Een vraag uit het publiek: "Minister Hogervorst heeft een plan om een no-claim regeling in te stellen. Wat vinden jullie daarvan?". Om het hardst wordt de maatregel de grond in geboord. Als de Vries zegt dat de CDA fractie niets in Hogervorst zijn plan ziet, wil Rouvoet weten of dat een toezegging voor tegenstemmen van het CDA bij het komende kamerdebat is. De CDA-man benadrukt dat CDA altijd tegen de regeling is geweest.

Een man uit het publiek vertelt over de onderbezetting die hij bij zijn werk in de gehandicaptenzorg ervaart. Na de politiek correcte antwoorden worden de debaters door hem uitgenodigd een stage op zijn werk te lopen. Rouvoet en van Bommel grijpen deze mogelijkheid graag aan. De Vries geeft aan al een 'stage' in de gehandicaptenzorg achter de rug te hebben.

Het debat loopt ten einde, tijd voor de publieksmeting. 'Hoe sociaal-christelijk vinden jullie het CDA?' vraagt Theodoor Bos de zaal. Gemiddeld applaus volgt. 'En de SP met Harry van Bommel?'. Bovengemiddeld applaus met hier en daar een jel en drie trouwe aanhangers die gaan staan. 'Als laatste, hoe sociaal-christelijk vinden jullie André Rouvoet met de Christenunie?'. De zaal ontploft, een lach bij Rouvoet is het gevolg.

De jury gaat voor de vorm nog even backstage om te overleggen over de uitslag, ondertussen krijgen de celebrities nog een paar vragen voorgeschoteld. Zo mag Rouvoet uitleggen waarom CDA, CU en SGP niet samen politiek bedrijven en van Bommel een betoog houden over christenen binnen zijn partij. De Jury komt terug en roept de Christenunie uit de meest sociaal christelijke partij van Nederland.

Rouvoet ervaart de prijs als een grote opsteker: 'Deze prijs bevestigt voor mij het idee dat we al hadden dat we goed bezig zijn. Op Flevo discussieren is geen thuiswedstrijd voor mij. Je merkt wel dat je makkelijk contact legt en veel overeenkomsten met het publiek hebt, dat is mooi.' Ook Harry van Bommel laat weten tevreden te zijn over de avond. 'We lieten elkaar lekker uitpraten, luisterden naar elkaars mening, respect is voor mij heel belangrijk in dit soort debaten.' Ook politiek heeft volgens de SP-man alles met vrijheid te maken.

Aan de Flevo-gangers wil Rouvoet nog het volgende kwijt: 'We hebben vrijheid om te kiezen. We zijn vrij van allemaal dingen waar we aan gebonden kunnen zijn. Laten we onze vrijheid goed gebruiken en er met elkaar iets moois van maken!'

Reacties op 'Flevofestival: ChristenUnie meest sociaal'