Scheveningen haven.jpg
  1. een-deelauto-van-greenwheels.jpeg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 10 april 2025 om 15:00

    Betaalbaar deelvervoer met een Ooievaarspas

    Goed nieuws! De raad heeft ons voorstel voor een pilot betaalbaar deelvervoer voor inwoners met een Ooievaarspas aangenomen. 

    Lees meer over "Betaalbaar deelvervoer met een Ooievaarspas"
  2. NederlandDenHaagParkeren2.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 4 april 2025 om 17:00

    ChristenUnie/SGP stemt niet in met parkeerplannen college: “Onvoldoende oog voor menselijke maat en rol van bewoners”

    Gisteren besprak de gemeenteraad de actualisatie van de Parkeerstrategie. Onder meer de draagvlakmeting en de parkeerdrukgrens (op de drukste momenten is meer dan 90% van de parkeerplekken bezet) verdwijnen als verplicht onderdeel voor het invoeren van betaald parkeren. De ChristenUnie/SGP heeft zich ingespannen om dat te voorkomen.

    Lees meer over "ChristenUnie/SGP stemt niet in met parkeerplannen college: “Onvoldoende oog voor menselijke maat en rol van bewoners”"
  3. morgenstond-aan-het-water-1920x480.jpg
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 1 april 2025 om 09:00

    ChristenUnie/SGP voorzichtig positief over venstertijden betaald parkeren Morgenstond: “Wethouder heeft geluisterd naar groot deel van de wijk.”

    Het college communiceerde in februari dat het in de hele wijk Morgenstond van 9 uur 's ochtends tot middernacht betaald parkeren wil invoeren. De ChristenUnie/SGP was daar niet over te spreken en maakt zich hard voor invoering waar het daadwerkelijk parkeeroverlast oplost.

    Lees meer over "ChristenUnie/SGP voorzichtig positief over venstertijden betaald parkeren Morgenstond: “Wethouder heeft geluisterd naar groot deel van de wijk.”"

ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop

trein3donderdag 13 december 2012 10:38

De ChristenUnie wil dat een nieuw tariefsysteem komt voor het spoor dat makkelijker en eerlijker is voor reizigers en beter aansluit bij de tarieven van bus, tram en metro. Carla Dik-Faber: “De huidige tarieven van NS zijn niet uit te leggen aan de reiziger. Voor een zelfde reisafstand betalen abonnementhouders soms honderden euro’s per jaar meer.” De ChristenUnie wil dat in heel Nederland hetzelfde tarief per kilometer gaat gelden.

Het huidige tariefsysteem van NS werkt niet met kilometers, maar met zogenaamde tariefeenheden die ongeveer gelijk staan aan een kilometer. Hierbij zorgt NS ervoor dat de prijs voor een rit van A naar B altijd hetzelfde is ongeacht de route. De prijs voor de treinrit via de kortste route wordt hiervoor echter kunstmatig verhoogd. Dit is zeer nadelig voor reizigers die moeten reizen tussen stations die op deze kortste route liggen.

Dik-Faber: “Een mooi voorbeeld is de Hanzelijn die deze week is opengegaan. Tussen Amsterdam en Zwolle betaal je evenveel of je nu via Lelystad of via Amersfoort reist. Dat is mooi. Maar iemand die met een trajectkaart van Lelystad naar Zwolle moet, betaalt 740 euro per jaar meer (ongeveer 35%) dan iemand die reist tussen Lelystad en Weesp terwijl het om vrijwel dezelfde afstand gaat. Dit komt omdat NS voor Lelystad-Zwolle veel meer tariefeenheden rekent. Hiermee worden veel gezinnen met kinderen die naar een MBO in Zwolle moeten onnodig op hoge kosten gejaagd.”

Echte kilometers

De ChristenUnie stelt daarom voor om te gaan rekenen met echte kilometers net als in het overige openbaar vervoer. Dik-Faber: “Als er meerdere routes zijn dan moet het tarief van de kortste route gelden.”

Labels
Carla Dik
Verkeer & Vervoer
Verkiezingen

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2012 > december