Inbreng verslag Carola Schouten inzake Wijziging Uitvoeringswet Huurprijzen Woonruimte
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten inzake Wijziging Uitvoeringswet Huurprijzen Woonruimte
Onderwerp: Wijziging Uitvoeringswet Huurprijzen Woonruimte
Kamerstuk: 33 330
Datum: 25 oktober 2012
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel.dat beoogd huurverhoging op grond van inkomen ook mogelijk te maken voor de inkomensgroep 33.000-43000 euro. Genoemde leden hebben hierover nog veel vragen. Zij erkennen het belang van een meer marktconforme huur en dat daarbij rekening moet gehouden worden met het inkomen van de huurder maar hebben moeite met de gekozen oplossing waarbij huurbeleid en inkomensbeleid worden vermengd, die ten koste gaat van de privacy en die de uitvoeringswetgeving ingewikkelder maakt in plaats van eenvoudiger.
De centrale vraag van deze leden is of er ook een alternatief is waarmee hetzelfde doel kan worden bereikt waarbij deze bezwaren niet gelden. Deze leden zijn van mening dat dit alternatief er wel is. Deze leden menen dat een meer structurele aanpak van de huurmarkt nodig is waarbij er integraal wordt gekeken naar huurprijzen en huurtoeslag. Zo’n integrale aanpak heeft niet het genoemde privacyprobleem en is bovendien eenvoudiger in de uitvoering. Zij vragen daarom waarom er niet voor is gekozen om de maximale huurverhoging voor alle woningen met een zelfde percentage te verruimen en dit voor de lagere inkomens te compenseren door een hogere huurtoeslag? Deelt de regering de mening dat het op deze manier wel degelijk mogelijk is met een niet-inkomensafhankelijke maatregel in de huurprijzen toch de huishoudens met lagere inkomens te sparen, in tegen stelling tot de reactie van de regering op de vragen van het College voor Bescherming van Persoonsgegevens?
Genoemde leden zijn van mening dat door deze aanpak, namelijk compensatie van inkomensonafhankelijke huurverhoging gecombineerd met compensatie via een hogere huurtoeslag, er geen privacy problemen zijn, er niet hoeft te worden gerekend met het inkomen in het peiljaar t-2 en het bovendien voor corporaties veel eenvoudiger wordt om een voorstel tot huurverhoging te doen. Zij ontvangen graag een gemotiveerde reactie van de regering op dit voorstel.
Ook vragen zij de regering cijfermateriaal aan te leveren welke aanpassingen aan de huurtoeslag nodig zijn zodat de laagste inkomens volledig worden gecompenseerd indien gekozen wordt voor een dergelijk model op basis van een huurverhoging van maximaal 2% boven inflatie voor alle gereguleerde huurwoningen. Genoemde leden vragen daarbij ook rekening te houden met het opschuiven van de huurtoeslaggrens zodat ook huurders die nu net boven deze grens vallen (deels) worden gecompenseerd.
Inkomensgrenzen en arbeidsmarkt
Het wetsvoorstel legt een tweede harde grens bij een inkomen van 33000 euro. Het invoeren van dergelijke grenzen kan volgens genoemde leden niet bevorderlijk zijn voor de arbeidsmarkt. Deze leden vragen of dit soort effecten zijn onderzocht en of het voorstel nog andere ongewenste effecten kan hebben.
Inkomensgrenzen en gezinssamenstelling
Volgens genoemde leden blijven de inkomensgrenzen arbitrair omdat ze geen rekening houden met de gezinssamenstelling, terwijl dit aspect wel meeweegt in de huurtoeslag. Dit is volgens genoemde leden een extra argument om inkomenspolitiek ten aanzien van het wonen alleen bij de belastingdienst te organiseren en niet ook het huurprijsniveau afhankelijk te maken van het inkomen. Zij vragen op dit punt een nadere onderbouwing. Zij vragen daarbij concreet een reactie op het volgende voorbeeld voor twee identieke huizen die als gevolg van een verschillende huurhistorie een ongelijk huurniveau hebben. Een alleenstaande met een inkomen van € 41.000,- en een huur van € 450,- kan met het wetsvoorstel een extra huurverhoging van 1% boven inflatie krijgen, terwijl een gezin met twee kinderen met een gezamenlijk inkomen van €44.000 en een huur van € 640,-, te maken kan krijgen met een huurverhoging van 5% boven inflatie. Genoemde leden vragen of het kabinet dit eerlijk vindt en zo ja wat hiervoor de argumenten zijn.
Europese inkomensgrens
Genoemde leden vragen om een nadere onderbouwing van de inkomensgrens van 33.000 euro. De corporatiedoelgroep wordt immers begrens door de Europese inkomensgrens bij een jaarinkomen van € 34.085 (in 2012). In dit jaarinkomen worden medehuurders, anders dan een partner die medebewoner is, niet meegerekend. Het voorliggende wetsvoorstel betreft dus een extra huurverhoging voor huishoudens die deels binnen de corporatiedoelgroep vallen, maar wordt gemotiveerd met de aanname dat deze huishoudens géén deel uitmaken van de corporatiedoelgroep.
Deze leden vragen daarom hoeveel huishoudens die als gevolg van het onderhavige wetsvoorstel een extra huurverhoging kunnen krijgen deel uitmaken van de corporatiedoelgroep. Waarom is de gekozen ondergrens van de betreffende categorie huishoudinkomens nog lager dan de grens van de corporatiedoelgroep? Ook vragen zij waarom voor de afbakening van de betrokken huishoudens is gekozen voor een andere definitie van het huishoudinkomen dan die van de Europese inkomensgrens?Is de regering van mening dat huishoudens met een inkomen vanaf € 33.000 in principe niet thuishoren in een sociale huurwoning, zo vragen deze leden? Ook vragen deze leden waarom de Europese inkomensgrens, die van belang is bij het vaststellen van de genoten staatssteun van een woningbouwcorporatie, ook van toepassing verklaard wordt op huurders van een woning met een huurprijs onder de liberalisatiegrens in de commerciële sector? Deze leden vragen tevens welke definitie van scheefwonen, waarbij de huurprijs in relatie staat tot het inkomen en de betaalde woonlasten, de regering hanteert?
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om in Brussel aan te dringen op een verhoging van die inkomensgrens (motie Van Raak/ Karabulut, 29 453-193). Genoemde leden vragen wat de stand van zaken is van dit gesprek en wanneer de Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomsten.
Huursombenadering
Volgens genoemde leden is een gedifferentieerde aanpak volgens de huursombenadering per corporatie zoals voorgesteld door de Woonbond en Aedes (bijvoorbeeld maximaal de inflatie + 1%, inclusief huurharmonisatie) veel eerlijker voor zowel huurders als verhuurders. Dit biedt bijvoorbeeld, binnen af te spreken redelijke marges voor de huurverhoging, de mogelijkheid om extreem lage huren sneller te verhogen ook in situaties dat het inkomen lager is dan 43000 euro. Dit voorstel biedt binnen een gematigde totale huurontwikkeling meer flexibiliteit om de relatie tussen huurprijs en kwaliteit te verbeteren. Dit voorstel heeft verder als voordeel dat er meer evenwicht ontstaat in de behandeling van nieuwe en zittende huurders. Dit bevordert de doorstroming op de huurwoningmarkt en verbetert de toegang voor starters.
Gevolgen corporaties
Genoemde leden vragen een nadere analyse waarbij wordt stilgestaan bij de financiële gevolgen voor corporaties van het voorstel, met daarbij een vergelijking tussen het voorliggend wetsvoorstel en het alternatief van de bovengenoemde huursombenadering. Krijgen corporaties met het voorliggende voorstel wel voldoende ruimte voor een financieel gezond toekomstperspectief, mede in het licht van de andere kabinetsvoorstellen die corporaties raken? Genoemde leden vragen daarbij concreet om een financieel overzicht van de verhouding tussen de totale mogelijke extra huurverhoging en de verhoging van de verhuurdersheffing. Deze leden willen weten of het zo is dat de extra huurverhoging per saldo meer oplevert dan de verhuurdersheffing de corporaties kost. Deze leden zijn namelijk van mening dat de extra huurverhoging de corporaties ook ruimte moet bieden om meer te investeren in nieuwe woningen en verbetering en verduurzaming van bestaande woningen. Kan de minister aangeven welke extra investeringsruimte verhuurders na de heffing overhouden van de extra huurverhoging om de doorstroming te bevorderen?
Privacy
Door het wetsvoorstel krijgen verhuurders de mogelijkheid om bij de belastingdienst om een verklaring te vragen aangaande het inkomen. Er is voorzien in diverse waarborgen voor de privacy met betrekking tot de toegang tot inkomensgegevens. Genoemde leden vragen of, en op welke wijze deze beperkingen kunnen worden gehandhaafd en welke sancties hierop van toepassing zijn. Zij vragen hoe voorkomen gaat worden dat er misbruik gemaakt wordt van de inkomensgegevens en hoe gegarandeerd wordt dat er een zorgvuldige administratie gevoerd wordt c.q. de gegevens niet langer dan noodzakelijk worden bewaard?
Genoemde leden vragen op welke manier zullen burgers jaarlijks vooraf worden geïnformeerd over het schenden van hun privacy door de Belastingdienst, zoals de WBP voorschrijft? Ook vragen de leden of de regering juridisch kan onderbouwen waarom zij geen gevolg geeft aan het advies van het CBP om ‘dit voorstel niet aldus te nemen’? Is de minister van mening dat persverklaringen van woningbouwcorporaties over het percentage scheefwoners in het huurdersbestand, zoals afgelopen voorjaar veelvuldig zijn verspreid, een overtreding zijn van de bepaling dat de verklaringen van de Belastingdienst slechts mogen worden gebruikt voor een voorstel voor huurprijsverhoging? Ook vragen deze leden of de minister van mening is dat het opvragen van inkomensindicaties door woningbouw-corporaties zonder de intentie de extra huurverhoging daadwerkelijk te heffen, zoals afgelopen voorjaar is gebeurd, een overtreding is van de bepaling dat de verklaringen van de Belastingdienst slechts mogen worden gebruikt voor een voorstel voor huurprijs-verhoging?
Uitvoering
In 2012 zijn al op grote schaal inkomensindicaties verstrekt door de Belastingdienst, waardoor er inmiddels praktijkervaring is opgedaan. Naar aanleiding van de gemaakte aannames en ervaringen met de uitvoering hebben genoemde leden een aantal vragen.De minister betoogt dat van maximaal 1,6 miljoen huurders de gegevens zullen worden opgevraagd omdat verhuurders van een deel van zijn huurders het inkomen al kent. Wordt deze aanname onderbouwd door de ervaringen in de praktijk in het voorjaar van 2012? Klopt het dat veel verhuurders de gegevens van al hun huurders hebben opgevraagd in het voorjaar van 2012, bijvoorbeeld omdat selectie vooraf arbeidsintensiever was? Van hoeveel huurders zijn inkomensindicaties opgevraagd in het voorjaar van 2012? Van hoeveel huurders met een geliberaliseerde huur zijn ook indicaties opgevraagd in het voorjaar van 2012? Hoeveel verhuurders hebben bij de huuraanzeggingen van 2012 de mogelijkheid voor extra huurverhoging terughoudend en met oog op het beoogde doel van verbeterde doorstroming toegepast, zoals de minister aangeeft te verwachten in de MvT? Hoeveel verhuurders hebben alle huurders die in aanmerking kwamen de maximale huurverhoging toegezegd? Om welke aantallen huurders gaat het hierbij? Waarop baseert de minister de aanname het aantal geschillen voor de Huurcommissie (9.149 in 2011) als gevolg van de 1% wet en de 5% wet gezamenlijk zal verdubbelen? Is er extra capaciteit bij de Huurcommissie om de verwachtte verdubbeling van het aantal zaken in 2013 aan te kunnen? Waarop baseert de minister dat van het verwachtte aantal ingediende bezwaarschriften (45.000 voor beide extra huurverhogingen) het overgrote deel (36.000) niet tot een gang naar de Huurcommissie zal leiden? In de MvT van de 5% wet werd betoogd dat de uitvoeringskosten laag konden blijven omdat de verhuurders de opgevraagde gegevens mochten bewaren. Inmiddels is uit privacy-overwegingen besloten dat de gegevens niet eindeloos mogen worden bewaard en elk jaar opnieuw moeten worden opgevraagd. Wat is de stijging in de jaarlijkse uitvoeringskosten door deze wijziging? Wat waren de opstartkosten en uitvoeringskosten van het verstrekken van de inkomensgegevens door de Belastingdienst in het voorjaar van 2012?
In het wetsvoorstel ligt de bewijslast dat het inkomen in een andere categorie valt dan de verhuurder veronderstelt bij de huurder. De huurder kan het bewijs slechts leveren door de huishoudinkomensgegevens aan de verhuurder bekend te maken. Feitelijk komt het er op neer dat de verhuurder de inkomensverklaring van de Belastingdienst toetst. Genoemde leden vragen hoe de verhuurder de informatie kan verifiëren als de huurder informatie achterhoudt.
Kosten procedure huurcommissie
Een huurder kan de huurcommissie inschakelen als hij het niet eens is met de huurverhoging. Als de huurder in het gelijk wordt gesteld, dan kost dit de verhuurder 450 euro (legeskosten). Deelt de regering de mening dat de verhuurder dus het risico loopt te moeten betalen voor een fout in de gegevensaanlevering door de Belastingdienst waar hij op geen enkele manier verantwoordelijk voor is of invloed op kan uitoefenen? Vindt de regering dit acceptabel?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2012 > oktober
- 31-10-2012 31-10-2012 11:43 - Arie Slob: 'Kabinet moet ook een brug slaan naar gezinnen en minderheden.’
- 31-10-2012 31-10-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) van Carla Dik-Faber inzake de Wet lokaal spoor
- 31-10-2012 31-10-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over het eindverslag van de informateurs
- 31-10-2012 31-10-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet schriftelijk overleg Budgettaire korting in de jeugdzorg
- 30-10-2012 30-10-2012 16:52 - ChristenUnie: landelijke garantie nodig uitstapprogramma’s prostituees
- 30-10-2012 30-10-2012 16:18 - ChristenUnie: aanbestedingswet biedt eerlijke kans voor MKB
- 30-10-2012 30-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Spoor
- 26-10-2012 26-10-2012 10:07 - Joël Voordewind neemt auto's in ontvangst voor Mercy Ships
- 25-10-2012 25-10-2012 15:37 - ‘Kinderen moeten kunnen weten wie hun biologische ouders zijn’
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber inzake Wijziging Wet veiligheid wegtunnels ivm vaststellen veiligheidsnorm
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake Uitvoering motie Wiegman en Voortman mentorschap
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Arie Slob inz. Voortgang invoering prestatiebekostiging, motie Dijkstra
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Inbreng Carla Dik inz. wetsvoorstel wijz. Drank- en Horecawet mbt verhoging leeftijdsgrens 16 - 18
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inz. kinderarbeid voorkomend bij schoenenproductie grote ketens
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten inzake Wijziging Uitvoeringswet Huurprijzen Woonruimte
- 24-10-2012 24-10-2012 10:23 - 'Koopzondag wordt de winkelier opgedrongen'
- 24-10-2012 24-10-2012 10:15 - Vooruitschuiven ratificatie VN-verdrag mensen met beperking respectloos
- 24-10-2012 24-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bewind in Egypte onder Morsi
- 24-10-2012 24-10-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers inzake Behandeling van de begroting Koninkrijksrelaties
- 24-10-2012 24-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over wrs. directe militaire steun Rwanda en Oeganda aan Congo
- 24-10-2012 24-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over verdwijnen Beneluxtrein en ontbreken alternatief West Brabant
- 23-10-2012 23-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de bloedige onderdrukking van Papoea's in Indonesië
- 23-10-2012 23-10-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers inzake wijziging BW ivm juridisch ouderschap vrouwelijke partner moeder
- 23-10-2012 23-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Winterweer op het spoor
- 18-10-2012 18-10-2012 12:09 - ChristenUnie: volgende week debat over voortgangsbrief Kunduz
- 17-10-2012 17-10-2012 17:42 - Schouten: voorstel Dijkhuizen aftrek restschuld woning gelijk overnemen
- 16-10-2012 16-10-2012 09:55 - 'Recept tegen versplintering' (Column ND)
- 16-10-2012 16-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over Vrijheidsbeperking
- 15-10-2012 15-10-2012 12:42 - Kamerleden betuigen Armenië steun in zaak-Safarov
- 15-10-2012 15-10-2012 12:08 - Slob: 'VVD en PvdA moeten luisteren naar roep om Jeugdminister'
- 15-10-2012 15-10-2012 11:26 - Voorstel Horeca NL loos gebaar
- 12-10-2012 12-10-2012 16:06 - ChristenUnie: stop gesol met kinderen
- 11-10-2012 11-10-2012 18:15 - Carola Schouten in top 100 machtige vrouwen van Opzij
- 11-10-2012 11-10-2012 10:37 - 'Wij zullen ons krachtig inzetten voor beter beleid koopzondagen'
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet schriftelijk overleg Ontwerpbesluit Aanbestedingswet
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Bijdrage van Joël Voordewind aan het VAO Opschorting aanscherping eisen gezinsmigratie
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Verzamel AO Spoor
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Goedkeuringswet verhoging AOW-leeftijd
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten inzake Wet herziening fiscale behandeling woon-werkverkeer
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inz. Wet herziening fiscale behandeling eigen woning
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Belastingplan 2013
- 11-10-2012 11-10-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Wet verhuurdersheffing
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan een plenair debat over de agenda van de Europese Top
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Ring Utrecht
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 22 en 23 oktober 2012
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 09-10-2012 09-10-2012 00:00 - Maidenspeech Gert-Jan Segers over verklaring grond overweging voorstel verandering Grondwet mbt BES
- 09-10-2012 09-10-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake Milieuraad d.d. 25 oktober 2012
- 09-10-2012 09-10-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Spoed algemeen overleg Gezinsmigratie
- 08-10-2012 08-10-2012 14:38 - ChristenUnie wil spoeddebat over hervatting wapenexport Egypte
- 08-10-2012 08-10-2012 13:37 - Rapport kindermisbruik geeft politiek huiswerk
- 08-10-2012 08-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de positie van minderheden in Egypte
- 05-10-2012 05-10-2012 15:12 - Reactie Arie Slob op vertrek GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap
- 05-10-2012 05-10-2012 11:51 - ChristenUnie: zorgen over werkloosheid op Dag van de Leraar
- 05-10-2012 05-10-2012 10:21 - ChristenUnie: kosten OV-chipkaart te hoog
- 05-10-2012 05-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de kosten voor (defecte) OV-chipkaarten
- 04-10-2012 04-10-2012 19:21 - Aanpassing begroting 2013
- 04-10-2012 04-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over gehoorschade bij de jeugd
- 04-10-2012 04-10-2012 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers: Wijziging Wetboek Burgerlijke Rechtsvordeing ivm hoger beroep kantonzaken
- 03-10-2012 03-10-2012 16:41 - Nederland bezorgd over positie van religieuze minderheden Pakistan
- 03-10-2012 03-10-2012 14:22 - Wettelijke aanpak nodig tegen gehoorschade
- 03-10-2012 03-10-2012 09:57 - ChristenUnie stelt vragen over abortusboot
- 03-10-2012 03-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik en Joël Voordewind en lid Van der Staaij (SGP) over De abortusboot
- 03-10-2012 03-10-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat inzake Algemene Financiële Beschouwingen
- 02-10-2012 02-10-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over de brief informateurs t.g.v. deelakkoord begroting 2013
- 01-10-2012 01-10-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bericht dat de werkloosheid in het onderwijs stijgt