Kamer niet op één lijn over tele-seksdating

Arie Slob in TKdinsdag 27 november 2007 09:52

Minister Plasterk (Media) ziet er geen heil in om met wetgeving te komen tegen seksueel getinte reclames op televisie. ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob stelde tijdens het Mediabegrotingsdebat voor om de nachtelijke programmering van de commerciële omroepen aan regels onderwerpen. De urenlange reclameblokken voor ‘seksdating’ via websites en 06-nummers moeten van de buis worden geweerd, vindt Slob.

In de Tweede Kamer kreeg het ChristenUnie-voorstel steun van de SGP en het CDA. De PvdA bekritiseerde het voorstel en wees op de vrijheid van de media. Minister Plasterk verwees Slob naar de reclame code commissie. Daar zou de ChristenUnie volgens hem maar een klacht moeten indienen. Slob reageerde daarop met het indienen van een motie waarin hij eiste dat Plasterk de mogelijkheden onderzoekt om deze reclames te verbieden op basis van de Mediawet. Slob ziet mogelijkheden om zulke reclames wegens hun misleidende karakter te verbieden.

Seksualisering
Tijdens het wetgevingsoverleg Media vroeg Slob aandacht voor de nachtelijke reclamespotjes, die urenlang achtereen op de commerciële zenders worden herhaald. Uit reacties ,,uit de breedte van de samenleving’’ weet Slob dat veel Nederlanders zich eraan ergeren, dat ze ’s nachts de televisie niet kunnen aanzetten zonder te worden onthaald op een lange reeks erotische beelden en suggestieve geluiden. De weerzin daartegen sluit volgens Slob aan bij de toenemende kritiek op seksualisering van de samenleving, waarvoor ook minister Plasterk in zijn onlangs verschenen Emancipatienota aandacht vroeg. "Wat een verwrongen beeld van de maatschappij en van menselijke relaties krijg je, als er ’s nachts blijkbaar geen ander artikel aan de man gebracht kan worden dan seksdating."

De erotische reclames worden door de commerciële omroepen verkocht onder het label ‘telewinkelboodschappen’. Binnen de huidige regelgeving worden daaraan geen inhoudelijke eisen gesteld; de enige voorwaarden zijn dat er daadwerkelijk ‘producten’ worden aangeboden en dat de kijker direct kan reageren. Slob wil dat nu dat onderzocht wordt of de reclame voor datingsites en 06-lijnen ook als ‘misleidend’ kan worden aangepakt. Zijn stellige indruk is dat er via deze ‘telewinkelboodschappen’ geen reëel product wordt verkocht, terwijl de kijker die reageert wel geld uit de zak geklopt wordt. Slob: "Het is toch vreemd dat we in Nederland op tal van terreinen een zorgvuldige consumentenbescherming kennen, en dat dit soort misleidende beelden de hele nacht door de buis kunnen vervuilen."

Niet enthousiast
Minister Plasterk en een meerderheid van de Tweede Kamer reageerden niet direct enthousiast op het pleidooi van de ChristenUnie. Slob laat zich daardoor niet uit het veld slaan: "Tegen de belspelletjes hebben we ook jarenlang moeten strijden, maar ze zijn uiteindelijk wél van de buis gehaald. Ik ben ervan overtuigd dat onze wetgeving de ruimte biedt om de seksdatinghandel aan te pakken, en dat er een breed maatschappelijk draagvlak voor is ook."

Slob vroeg tijdens het wetgevingsoverleg Media ook aandacht voor de samenstelling van zenderpakketten door de kabelmaatschappijen. In veel regio’s is het zo dat wie een pakket wil met bij voorbeeld extra sport, kinderprogramma’s of religieuze zenders, daarbij een pornografische zender ‘op de koop toe’ krijgt. Slob heeft minister Plasterk gevraagd om zijn invloed bij de kabelmaatschappijen aan te wenden opdat ze ‘schone’ pakketten gaan aanbieden, dat wil zeggen pakketten met extra zenders zonder dat daar porno bij zit.


Zie ook het artikel 'Na belspel ook seksdating van de buis' en het ND-artikel 'SGP en CDA steunen mediavoorstel Slob' (27/11/2007)

Het ongecorriceerde verslag van de bijdrage van Arie Slob aan het debat

Labels
Arie Slob

« Terug

Archief > 2007 > november