Bijdrage Ernst Cramer AO Spoor
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. De ChristenUnie heeft gevraagd om een taskforce vitaliteit spoorsector gezien de onrust onder de spooraannemers. Zij stellen dat er binnen bestaande overlegstructuren wordt gesproken en dat de taakgroep niet onafhankelijk is, omdat de regie nog steeds bij ProRail ligt. Er zou geen concrete opdracht door de minister zijn verstrekt. Ik zou daar graag vandaag duidelijkheid over krijgen. Wat is de stand van zaken? Hoe kan die onafhankelijke taskforce functioneren? De ChristenUnie maakt zich nog steeds zorgen over het spooronderhoud en de andere budgetten voor het spoor. De minister schrijft dat ProRail op koers ligt om in 2009 het volledige reguliere pakket werkzaamheden te realiseren door een groei van 8%. De onderbesteding in 2008 was echter 25%. Klopt het dat het waarschijnlijk is dat er ook dit jaar veel geld op de plank blijft liggen? Ik vraag de minister om grote spoed achter de audit naar de spoorbudgetten. De Kamer moet hierover voor de begrotingsbehandeling worden geïnformeerd. Als projecten om goede redenen vertraagd zijn, zou het goed zijn om het geld aan andere projecten te besteden.
Wij kunnen uren praten over de techniek van ERTMS. U kent mij op dat vlak …
De voorzitter: Nee, nee, alstublieft niet!
De heer Cramer (ChristenUnie): … maar het gaat erom wat je ermee kunt doen. Wordt het spoor met de invoering van ERTMS daadwerkelijk slimmer, sneller en zuiniger? Het valt de ChristenUnie-fractie op dat in de antwoorden van de minister op onze Kamervragen steeds geredeneerd wordt vanuit de vervanging van het systeem en niet vanuit het doel, namelijk die betere benutting. De minister vraagt zelfs of ERTMS wel capaciteitswinst zal opleveren. Ik verwacht echter dat de minister actief stuurt op die capaciteitswinst en die kostenbewaking. Het is mooi dat de minister bereid is om een snel scenario voor de invoering van ERTMS te onderzoeken. Decisio constateert dat er allerlei gevoeligheden liggen. Ik ben benieuwd welke dat zijn. Er zijn kennislacunes en ik lees allerlei veronderstellingen over hardware en software, maar ik mis een onderbouwing. Ik vraag mij echt af hoe dit mogelijk is na al die jaren van studie. Ik verwacht van de minister dat hij vandaag toezegt dat hij alle partijen een duidelijke opdracht zal geven, waarbij een significante prestatievergroting, zoals gevraagd in mijn motie, tegen fors lagere maatschappelijke kosten centraal komt te staan. Kortom: innovatie in plaats van de huidige focus op systemen.
Wat de reistijdverbetering betreft ben ik buitengewoon verbaasd over het gesteggel tussen de minister en NS over 160 km/u via ATB Code 147, ATBNL of Code Groen. Ik hoop dat dat gesteggel eens een keer ophoudt. Een jaar geleden heeft de minister een vergelijkend onderzoek toegezegd, maar dat is er nog steeds niet. NS krijgt alweer tijd om dingen uit te zoeken waarvan Europa zegt dat het niet de oplossing kan zijn. Daar staat tegenover mijn voorstel van Code Groen, dat ook sneller ingevoerd kan worden. Het mag van Europa en het is ook goedkoper. De minister houdt waarschijnlijk nog 15 mln. over ook. Als gevolg van onze notitie heeft de IVW een rapport opgesteld, waarin wordt aangetoond dat mijn alternatief daadwerkelijk kan. Eigenlijk heeft het mij een beetje verbaasd dat de spoorsector zelf nooit met dit alternatief is gekomen.
Het rapport wekt bij mij ook brede zorg over de aansturing van de spoorsector. Ten eerste worden de risico's benoemd waarbij een gemotiveerde inventarisatie van de kans op optreden geheel ontbreekt. Mijn inschatting is dat die kans nul is. Ten tweede wordt het belangrijkste veiligheidsrisico totaal niet genoemd, namelijk het risico op een tijdelijke snelheidsbeperking. Ten derde vind ik het vreemd dat de IVW allerlei uitspraken doet over de technische en economische haalbaarheid. Volgens mij is dat niet de wettelijke taak van de inspectie. Zou je dat niet door een andere partij moeten laten onderzoeken, zodat de inspectie zich kan beperken tot onafhankelijk toezicht? Ik ben dus een beetje bang dat er een fout zit in de verdeling van de verantwoordelijkheden tussen ministerie, ProRail, NS en IVW.
Ik heb gehoord dat het inhaalspoor bij Beilen niet doorgaat door verzet van de goederenvervoerders. Wat gebeurt er met het geld dat hiervoor was gereserveerd?
Ik had gehoopt dat de vertraging met Maarheeze eenmalig was, maar nu is Veendam weer vertraagd. En ook station Westervoort duurt al jaren. Wat gaat hieraan worden gedaan?
De minister kondigt aan, nog dit jaar met een beleidskader transferpunten te komen voor verbetering van de regionale knooppunten in het goederenvervoer. Al jaren worden kansrijke overslaglocaties gesloten.
De voorzitter: Mijnheer Cramer, wij hebben gisteren in de procedurevergadering besloten om het goederenvervoer van de agenda af te voeren.
De heer Cramer (ChristenUnie): Wat jammer, want dit is zo'n mooi punt. De minister gaf in het debat over grensoverschrijdend spoor twee argumenten om station Eijsden gesloten te houden: de regio staat er achter en er is geen aanleiding om te twijfelen aan het onderzoek van Arcades. Het draagvlak in de regio is inmiddels niet meer eensgezind. De gemeenteraad van Eijsden wil het station openen. Juist over de onderbouwing van Arcades zijn door mijn collega Anker vragen gesteld die nog niet beantwoord zijn. Daarom herhaal ik die vandaag. Ik lees veel over kosten, maar weinig over baten. De minister stelt dat een oplossing voor Eijsden 8 mln. kost, maar ik heb gehoord dat er een oplossing is die minder dan 1 mln. kost. Arcades concludeert dat er maar een potentieel is van 368 reizigers. Waar komen dan de 522 reizigers uit 2006 vandaan?
De provincies Groningen en Drenthe zijn vlak voor de zomer gekomen met een nieuw compromis, waarbij Groningen zijn snelle intercity's krijgt, maar waarbij Hoogeveen één keer per uur een intercitystop behoudt. Wat is de reactie van de minister op dit indringend appel vanuit het Noorden?
Archief > 2009 > september
- 30-09-2009 30-09-2009 20:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan debat over de Nederlandse betrokkenheid Afghanistan
- 30-09-2009 30-09-2009 19:30 - Bijdrage Esmé Wiegman Plenair debat wijziging Kernenergiewet
- 30-09-2009 30-09-2009 16:41 - ChristenUnie dringt aan op spoorlijn Breda-Utrecht
- 30-09-2009 30-09-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan AO 'Tweeluik religie en publiek domein'
- 30-09-2009 30-09-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Eerstelijnszorg'
- 30-09-2009 30-09-2009 13:27 - ChristenUnie ziet kans voor extra ontwikkelingsgeld
- 30-09-2009 30-09-2009 10:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Handhavingsstructuur'
- 29-09-2009 29-09-2009 18:00 - ChristenUnie wil Europese productenlijst dwang- en kinderarbeid
- 29-09-2009 29-09-2009 16:30 - Bijdrage Ernst Cramer Algemene financiële beschouwingen
- 29-09-2009 29-09-2009 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg Wachtlijsten Jeugdzorg
- 29-09-2009 29-09-2009 11:30 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg rapport Goldstone
- 29-09-2009 29-09-2009 08:00 - Wachtlijsten voor uitstapprogramma’s prostitutie in Utrecht
- 25-09-2009 25-09-2009 12:52 - Niet speculeren over vervolg missie
- 25-09-2009 25-09-2009 10:00 - Esmé Wiegman brengt werkbezoek aan St. Elisabeth ziekenhuis Tilburg
- 25-09-2009 25-09-2009 10:00 - Ernst Cramer brengt werkbezoek aan de regio Utrecht
- 24-09-2009 24-09-2009 16:47 - Mijn oude moeder in een wasstraat?
- 24-09-2009 24-09-2009 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Nota Ruimte'
- 24-09-2009 24-09-2009 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg Gesloten Jeugdzorg
- 24-09-2009 24-09-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'IGZ en Toezicht'
- 24-09-2009 24-09-2009 11:20 - Jeugdzorgjongeren en criminelen niet over één kam scheren
- 24-09-2009 24-09-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Spoor
- 23-09-2009 23-09-2009 13:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Wtcg'
- 23-09-2009 23-09-2009 10:45 - Bijdrage Ed Anker Interpellatie-debat Saban B.
- 23-09-2009 23-09-2009 10:43 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Grondbeleid'
- 23-09-2009 23-09-2009 10:00 - Maak volbouwen weiland minder lucratief
- 22-09-2009 22-09-2009 15:30 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn Winkeltijdenwet
- 22-09-2009 22-09-2009 12:21 - ChristenUnie: ontmasker mythe over softdrugs
- 19-09-2009 19-09-2009 08:34 - 'We zijn helemaal niet bang voor elkaar'
- 18-09-2009 18-09-2009 19:00 - ChristenUnie: allerarmsten niet vergeten
- 16-09-2009 16-09-2009 18:49 - Arie Slob waarschuwt voor onverdraagzaam klimaat
- 15-09-2009 15-09-2009 15:00 - Slob: ‘Juiste toon op het juiste moment’
- 14-09-2009 14-09-2009 16:48 - 'Ik gun ze rust, maar wat is de inzet'
- 14-09-2009 14-09-2009 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan Initiatiefnota 'Gezin boven Tehuis'
- 10-09-2009 10-09-2009 19:58 - Cliënt moet tussen oren van bestuurders komen
- 10-09-2009 10-09-2009 16:15 - Bijdrage Ernst Cramer AO Spoorveiligheid
- 10-09-2009 10-09-2009 15:30 - Bijdrage Ed Anker aan debat 'Kosten van Immigratie'
- 10-09-2009 10-09-2009 14:30 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Governance Zorgsector'
- 10-09-2009 10-09-2009 14:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Pachtprijsverhoging
- 10-09-2009 10-09-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn AO Schuldhulpverlening
- 10-09-2009 10-09-2009 13:30 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn tijdens debat fraude en illegaliteit in de uitzendbranche
- 10-09-2009 10-09-2009 13:12 - ChristenUnie: onderzoek Belgische optie militairen op schip
- 10-09-2009 10-09-2009 11:30 - Betere begeleiding rondom 20-weken echo
- 10-09-2009 10-09-2009 11:23 - ChristenUnie regelt stimuleringspremie voor gemeenten in strijd tegen armoede
- 10-09-2009 10-09-2009 10:15 - Bijdrage Ed Anker aan debat 'Kraken en Leegstand'
- 10-09-2009 10-09-2009 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO 'Round Table on Responsible Soy'
- 10-09-2009 10-09-2009 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg RAZEB
- 09-09-2009 09-09-2009 20:18 - 'Ik blijf daar voor knokken'
- 09-09-2009 09-09-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan AO Kinderporno
- 09-09-2009 09-09-2009 13:30 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg Wyldemerk
- 09-09-2009 09-09-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO Taxi
- 09-09-2009 09-09-2009 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn AO Armoedebeleid
- 08-09-2009 08-09-2009 19:00 - Slob wijst ‘decreet’ Van der Hoeven af
- 08-09-2009 08-09-2009 18:45 - Bijdrage Ed Anker 'goed bestuur' onderwijs
- 08-09-2009 08-09-2009 16:36 - Wat is er mis met Christelijke organisaties?
- 08-09-2009 08-09-2009 10:07 - Aanpak overgewicht ‘elitair’
- 07-09-2009 07-09-2009 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Nota Overgewicht
- 05-09-2009 05-09-2009 18:54 - Slob: 'Het kabinet moet de mouwen opstropen'
- 04-09-2009 04-09-2009 10:06 - Harde deadline voor Iran
- 03-09-2009 03-09-2009 17:43 - Tientallen miljoenen voor grensoverschrijdend spoor
- 03-09-2009 03-09-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn Initiatief-Van Dam ivm. stilzwijgende verleningen bij abonnementen
- 03-09-2009 03-09-2009 14:00 - Bijdrage Ed Anker aan AO Grensoverschrijdend regionaal personentreinverkeer
- 03-09-2009 03-09-2009 14:00 - Bijdrage Ernst Cramer AO grensoverschrijdend regionaal personentreinverkeer
- 03-09-2009 03-09-2009 13:00 - Bijdrage Ed Anker aan AO Burgemeester en Veiligheid
- 03-09-2009 03-09-2009 12:43 - Knoop doorhakken in Westerschelde-dossier
- 03-09-2009 03-09-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan debat Westerschelde
- 03-09-2009 03-09-2009 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan Algemeen Overleg RAZEB
- 02-09-2009 02-09-2009 14:35 - Burgemeester geen Bob de Bouwer
- 02-09-2009 02-09-2009 13:00 - Bijdrage Ed Anker aan debat As Siddieq
- 02-09-2009 02-09-2009 13:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan wet: medezeggenschap van pensioengerechtigden
- 01-09-2009 01-09-2009 16:29 - Ortega: begrip voor uitstapwens Antilleneiland Saba
- 01-09-2009 01-09-2009 14:15 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn tijdens mondelinge vragen over Saba