Bijdrage Joël Voordewind aan het initiatief Bisschop, Van Meenen en Rog tot wijziging van o.a. de Wet op het primair onderwijs in verband met een doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind als lid van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan een plenair debat met minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Onderwerp: Initiatief-Bisschop, Van Meenen en Rog tot wijziging van o.a. de Wet op het primair onderwijs in verband met een doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht
Kamerstuk: 33 862
Datum: 25 juni 2015
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Voorzitter. Allereerst spreekt mijn fractie haar grote waardering uit voor het vele werk van de indieners dat aan het initiatiefwetsvoorstel ten grondslag ligt. Wat is onderwijskwaliteit? Dat is een belangrijke vraag. Dat stijgt eigenlijk uit boven de vele kleinere debatjes die wij hier hebben over onderwijs. Daarom is het mooi dat wij vandaag hierover met de indieners spreken.
"Niemand in Nederland weet eigenlijk wat goed onderwijs is. Daarom is er vrijheid van onderwijs". Dat is een treffende uitspraak van onderwijsjurist Paul Zoontjens. Wij willen allemaal goed onderwijs voor onze kinderen, maar wat is dat precies? En streven we naar succesvol onderwijs of goed onderwijs? Voor succesvol onderwijs is het belangrijk dat de doelstellingen worden behaald. Dat kun je meten, maar goed onderwijs kun je alleen ervaren. Systemen van objectieve indicatoren gaan voorbij aan de invulling van goed onderwijs. Goed onderwijs is afhankelijk van docenten, betrokken ouders, een prettige leeromgeving en hangt samen met het normatieve en levensbeschouwelijke karakter van de school. Het inzetten op systeemwaarden en cijfers ondermijnt het gesprek over goed onderwijs en de kwaliteit van dat onderwijs. Systeemdwang, van bovenaf, leidt uiteindelijk tot succesdwang. Het gaat niet meer over kwaliteit maar over de kwantiteit van het onderwijs, om examenuitslagen, cijfers, het aantal lesuren bewegingsonderwijs en het behalen van het predicaat "excellent" van de overheid.
Hoe kunnen we dit voorkomen? Voor de ChristenUnie staat het gesprek binnen de school, over kwaliteit en goed onderwijs, voorop. Het is belangrijk dat zo'n gesprek gaat over het voldoen aan de standaarden in wet- en regelgeving. Net zo belangrijk zijn de eigen standaarden van de school. De leerlingen moeten natuurlijk de basiscompetenties aanleren, zoals rekenen en taal, maar ze moeten ook gevormd worden tot burgers die zelfstandig nadenken, die omzien naar elkaar en die respect opbrengen voor andere culturen of religies. Voor scholen staat de vraag centraal hoe ze leerlingen voorbereiden op het leven in de samenleving en op het werken op de arbeidsmarkt.
Mevrouw Straus (VVD):
Ik haak aan op het eerste gedeelte van wat de heer Voordewind zei, namelijk dat toch vooral de scholen, de docenten en de ouders zelf bepalen wat goed onderwijs is. Tot op zekere hoogte ben ik dat met hem eens, maar hebben ook niet alle ouders in Nederland, ongeacht waar zij wonen, ongeacht hun achtergrond en ongeacht de portemonnee die zij meebrengen, gewoon recht op goed onderwijs voor hun kinderen? Hebben wij als overheid niet de verantwoordelijkheid om wel ergens een basis te leggen?
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Daarom is het ook goed dat in de wet vastligt dat we deugdelijkheidseisen hebben. Die gaan onder andere over onderwijstijd, kerndoelen, burgerschap, leerresultaten, leerlingenzorg en de sociale veiligheid op school. Dat heeft alles te maken met onderwijskwaliteit, want het ligt er natuurlijk maar aan hoe je kwaliteit bepaalt. Dat zal ook de grote lijn van mijn verhaal zijn. De ene ouder kan een ander criterium hebben voor kwaliteit dan de andere ouder.
Mevrouw Straus (VVD):
Zeker. Ook dat ben ik met de heer Voordewind eens. Maar verwachten alle ouders in Nederland ook niet dat hun kinderen iets leren op die school? En dan bedoel ik niet alleen dingen waar ze wellicht in figuurlijke zin een heel rijk mens van worden, maar ook dingen waarmee zij zich in de samenleving staande kunnen houden, zoals taal en rekenen.
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Daar heeft mevrouw Straus natuurlijk helemaal gelijk in. Daarom hebben we die doelstellingen ook. Daarop moet ook toegezien worden. Maar zoals ik aan het begin van mijn betoog al zei, is onderwijs breder dan alleen bekijken of scholen excellent, goed, middelmatig, zwak of zeer zwak zijn. Het gaat ook over de leefomgeving en de werkomgeving van kinderen. Dat heb ik met mijn eigen kinderen ook meegemaakt op school. Ik heb zelf niet zozeer gekeken naar de hoogte van de cijfers van mijn dochter, maar wel of zij zich op school prettig kon voortbewegen, of de sfeer goed was en of de individuele betrokkenheid van de leraren op peil was.
De voorzitter:
Gaat u verder.
De heer Voordewind (ChristenUnie):
Daarmee kom ik op de hoofdlijnen van het wetsvoorstel. Hoever reikt de bevoegdheid van de overheid om standaarden van bovenaf verplicht te stellen en welke standaarden worden binnen de school bepaald? De Grondwet kent hierin ook een zekere spanning. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid. Die spanning zien we ook terug in de geschiedenis van het onderwijstoezicht. Vanaf het begin van de eeuw is er echter een kentering merkbaar. In de praktijk is het woord "basiskwaliteit" steeds belangrijker geworden in het inspectietoezicht. Bij basiskwaliteit horen allerlei extra eisen, zoals de onderwijsopbrengsten en de schoolprestaties van de leerlingen. Aan de wettelijke status van "zwak" of "zeer zwak" worden vervolgens verbeteringsverplichtingen verbonden. We kennen ook de geluiden uit het veld. Docenten voelen zich soms aan handen en voeten gebonden. De inspectie wil bijvoorbeeld iets te zeggen hebben over het klassemanagement en eist het opstellen van groepsplannen en individuele handelingsplannen. Leerkrachten krijgen het gevoel dat ze in de ogen van de inspectie goed moeten werken en zich telkens weer moeten verantwoorden voor die inspectie, in plaats van verantwoording af te leggen aan ouders en collega's. Het gaat niet meer over de inhoud, maar over afvinklijstjes. Dit belemmert het gesprek binnen de school over goed onderwijs en onderwijskwaliteit. De ChristenUnie steunt daarom de richting van het initiatiefwetsvoorstel. Dat schept duidelijkheid over de deugdelijkheidseisen die daadwerkelijk door de wet worden gesteld. Het geeft scholen meer ruimte om zelf kwalitatief goed onderwijs te bieden.
Ik heb nog wel een aantal vragen aan de indieners. Uit een recente peiling van de PO-Raad en de AVS, de Algemene Vereniging Schoolleiders, blijkt dat volgens de schoolbestuurders en de schoolleiders de inspectie meer op afstand kan worden geplaatst als de zelfevaluatie van een school op orde is. Een overgrote meerderheid vindt dat scholen en hun bestuur zelf een kader moeten kunnen formuleren en elkaar daaraan moeten kunnen houden. Zij hechten daarbij wel aan een stimulerende rol van de inspectie, naast de controlerende rol. Die stimulerende rol zou de AVS vooral willen verbinden aan de eigen ambities van de school. De ChristenUnie deelt die analyse van de indieners dat het onderscheid tussen toezicht op deugdelijkheidseisen en kwaliteitsaspecten is vervaagd. Dat maakt het ook moeilijk om in te schatten of de inspectie haar boekje te buiten gaat met de kwaliteitsbeoordeling van de scholen. De inspectie kan adviezen geven en suggesties doen aan scholen. Hoe kan dit volgens de indieners zo goed mogelijk bijdragen aan de horizontale verantwoording? De medezeggenschapsraad kan verzoeken om het rapport in te zien. Hoe kunnen alle docenten gebruikmaken van de aanbevelingen van dit rapport van de inspectie? Ik hoop dat de initiatiefnemers daarop kunnen reageren.
De indieners hebben in de nota van wijziging een bredere kwaliteitsdefinitie opgenomen en kiezen voor de route van een schoolplan. Ze breiden de eisen aan het schoolplan uit om aan te geven dat de kwaliteit van het onderwijs breder is dan alleen deugdelijkheidseisen. Daar zit een spanningsveld, want enerzijds houdt de overheid zich afzijdig op het gebied van de kwaliteitseisen, maar anderzijds wordt in een relatief kort wetsartikel vastgelegd wat de bredere kwaliteitsdefinitie inhoudt. Graag krijg ik een toelichting op deze route.
In de nota naar aanleiding van het verslag schrijven de indieners dat het wetsvoorstel niet strijdig is met het toezicht nieuwe stijl, waarbij ook de kwaliteitsoordelen "goed" en "excellent" zijn toegevoegd. Ze geven aan dat de voorstellen van de indieners en van de regering zich richten op andere aspecten van het toezicht. Tegelijkertijd vinden de indieners dat de overheid zich in haar kwaliteitsoordelen dient te beperken tot de vraag of het onderwijs goed genoeg is, tot de deugdelijkheid dus. Alles wat hier extra aan kwaliteitsoordelen bijkomt, is facultatief. Hier mogen geen officiële oordelen aan worden verbonden, vindt de ChristenUnie. Mijn partij ziet hier wel degelijk een spanningsveld. Ook de indieners geven aan dat de aanvullende kwaliteitsoordelen een deugdelijke wettelijke basis zouden moeten hebben, maar deze ontbreekt juist voor het toezicht nieuwe stijl. Ook voor de oordelen "zwak" en "zeer zwak" ontbreekt op dit moment een wettelijke grondslag, terwijl deze oordelen een belangrijke rol spelen voor de scholen. De oordelen "goed", "excellent" en in grotere mate "zeer zwak" en "zwak" zijn in het kabinetsbeleid en in het inspectietoezicht meer dan alleen een stimulerende factor. De indieners kiezen er nu voor om dit wettelijk vast te leggen met betrekking tot "zeer zwak". Maar zij kiezen niet voor het wettelijk vastleggen van de overige kwaliteitsoordelen. Kunnen zij dit nader toelichten?
Ook de Onderwijsraad wijst erop dat de initiatiefwet feitelijk alleen de oordelen "deugdelijk" en "zeer zwak" wettelijk borgt. Zijn de indieners met de ChristenUnie van mening dat de oordelen "goed" en "excellent", maar ook "zwak", de indruk wekken dat zij gebaseerd zijn op onderwijswetgeving? In de praktijk kunnen die oordelen ook tot vooroordelen en nadelen leiden. Zie bijvoorbeeld het experiment regelluwe scholen waar alleen excellente scholen aan mogen deelnemen. De onwettige status "zwak" heeft grote gevolgen voor het risicogerichte toezicht. Graag krijg ik ook hierop een reactie.
Ik sluit af. Excelleren in het goede, niet in succes; dat was een van de uitkomsten van het wetenschappelijk instituut bij het congres over het onderwijs. Aan de wetgever de taak om terughoudend te zijn met het stellen van deugdelijkheidseisen, want anders zijn wij weer terug bij af: een grote overheid met veel grip op het onderwijs. En daardoor wordt het gesprek binnen de school platgeslagen. Goed onderwijs ligt niet in de handen van de overheid, maar in de handen van docenten, schoolleiders, ouders en leerlingen.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > juni
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat naar aanleiding van de Europese Top van 25 en 26 juni 2015
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat een borderline patiënte hulp nodig heeft
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Voortgangsrapportage passend onderwijs
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse bijdrage aan de strijd tegen ISIS
- 29-06-2015 29-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over inspraak en betrokkenheid van burgers, provincies en gemeenten bij plannen voor gasboringen in Assen, Blijham en Saaksum
- 29-06-2015 29-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers e.a. over de inzet van de Koninklijke Marechaussee bij de bestrijding van mensenhandel
- 26-06-2015 26-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij (SGP) over gebruik van onderzoek naar drugsresten in rioolwater als aanvullend instrument naast andere drugsmonitoringmethoden
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Voortijdig schoolverlaten (AO d.d. 29/04)
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het initiatief Bisschop, Van Meenen en Rog tot wijziging van o.a. de Wet op het primair onderwijs in verband met een doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Wet natuurbescherming
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over vrijwilligersnetwerken die zingevingsvragen van ouderen oppakken
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ten behoeve van Implementatiewet Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake Voorstel van wet houdende regels met betrekking tot de productie, het transport, de handel en de levering van elektriciteit en gas (Elektriciteits- en gaswet)
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers inzake Wijziging van de Wet op de kansspelen, de Wet op de kansspelbelasting en enkele andere wetten in verband met het organiseren van kansspelen op afstand
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Terrorismebestrijding
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de herziening van het belastingstelsel
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de eigen kracht-conferenties bij verplichte ggz (geestelijke gezondheidszorg)
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Kees van der Staaij (SGP) over het onderzoek naar de 20 wekenecho door Siriz en de NPV
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Kees van der Staaij (SGP) over de veiligheid van christelijke asielzoekers op Asielzoekerscentra’s (AZC’s)
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Nationaal Actieplan Mensenrechten
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de kabinetsbeslissing om ABN Amro naar de beurs te brengen
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de agenda van de Europese Top van 25 en 26 juni 2015
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Tabaksontmoedigingsbeleid
- 22-06-2015 22-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg Raming Tweede Kamer 2016
- 20-06-2015 20-06-2015 15:45 - “Beloofde investering in onderwijskwaliteit na invoering leenstelsel blijft uit”
- 19-06-2015 19-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten e.a. over de berekeningen van de VSNU dat het studievoorschot bij lange na geen 1 miljard euro oplevert en de komende tien jaar zelfs nauwelijks extra wordt geïnvesteerd
- 19-06-2015 19-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de Katwijkse aanpak van drugs
- 18-06-2015 18-06-2015 18:22 - ChristenUnie wil onderzoek uitbreiding vaderschapsverlof
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het bericht dat het vaderschapsverlof verlengd moet worden
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het verdwijnen van de ov-jaarkaart en de gevolgen hiervan voor grote gezinnen met kinderen die de vooropleiding volgen van ballet- en dansopleidingen en conservatoria
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Wijzigingswet financiële markten 2016
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Pakketmaatregelen
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Marktwerking en mededinging
- 17-06-2015 17-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Eurogroep en Ecofin-Raad
- 17-06-2015 17-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Georganiseerde criminaliteit
- 16-06-2015 16-06-2015 16:15 - Petitie 'Anders, Niet Minder' aangeboden in de Tweede Kamer (Foto's)
- 16-06-2015 16-06-2015 09:29 - Mogelijkheden voor steun godsdienstvrijheid vergroot
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de impact van certificering op arbeidsomstandigheden van werknemers in de landbouwsector in ontwikkelingslanden
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Joël Voordewind over de aanpak van huiselijk geweld in Caribisch Nederland
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Duurzaamheid (AO d.d. 05/02)
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de impact van certificering op arbeidsomstandigheden van werknemers in de landbouwsector in ontwikkelingslanden
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Mensenrechtenbeleid
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetsvoorstel Regels ter bescherming van de natuur (Wet natuurbescherming)
- 15-06-2015 15-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over 375 ontslagen bij FrieslandCampina in Beilen en Leeuwarden
- 12-06-2015 12-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de aanpak van wraakporno en onderzoek naar sexting
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de plenaire afronding van het I & A deel van de JBZ-raad
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het dertigledendebat over gereguleerde wietteelt in steden
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het dertigledendebat over de komst van een moskee in Gouda
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg JBZ-Raad van 15 en 16 juni 2015 (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid)
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Aanbieding rapport Regionale verschillen in de langdurige zorg; Mogelijke verklaringen voor zorggebruik van ouderen en chronisch zieken
- 10-06-2015 10-06-2015 10:28 - CPB-cijfers: "Kansen voor werk, lagere lasten en energietransitie"
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Milieuraad d.d. 15 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het dertigledendebat over het aanvragen van voedselpatenten door multinationals
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg inzake JBZ-Raad van 15 en 16 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 16 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse inzet voor de Humanitaire Top
- 09-06-2015 09-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de rol van NS bij de aanbesteding van openbaar vervoer in Limburg
- 08-06-2015 08-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Omgevingswet
- 08-06-2015 08-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het notaoverleg inzake Initiatiefnota van het lid Merkies over duurzaam bankieren
- 05-06-2015 05-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht dat er te weinig geld is voor opvang loverboyslachtoffers in verband met toename problematiek
- 04-06-2015 04-06-2015 15:40 - ChristenUnie wil snel oplossingen problemen pgb
- 04-06-2015 04-06-2015 15:30 - ChristenUnie: tekort opvangplekken loverboyslachtoffers onacceptabel
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de voortgang van realisatie van open data in het openbaar vervoer
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Waarborgen bij bevoegdhedenoverdracht
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten AFM-rapport verkennend onderzoek afdelingen bijzonder beheer MKB-kredieten
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Belastingdienst (AO d.d. 21/05)
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de uitbetaling van de PGB's
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Internationaal fiscaal beleid
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg over de rol van het onderwijs in de aanpak van radicalisering
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Milieuraad d.d. 15 juni 2015
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van Wijziging Participatiewet, de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Wet financiering sociale verzekeringen ivm harmonisatie van instrumenten ter bevordering arbeidsdeelname arbeidsbeperkten
- 02-06-2015 02-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over bundeling en aanpassing van regels op het terrein van cultureel erfgoed (Erfgoedwet)
- 02-06-2015 02-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber inzake de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
- 01-06-2015 01-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de initiatiefnota van de leden Voortman en Gesthuizen over het kinderpardon
- 01-06-2015 01-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Omgevingswet